Opgelet voor online fraude: deze fraudevormen zijn in opmars bij senioren

Kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis, zegt het je iets? Alsmaar meer mensen zijn het slachtoffer van deze fraudevormen die in opmars zijn in ons land. Onder die slachtoffers zijn er veel senioren, die specifiek geviseerd worden door oplichters. Hieronder ontcijferen we hun modus operandi zodat je nooit in de val loopt…

Kluisrekeningfraude of hoe een nepbankier je ertoe dwingt overschrijvingen te doen

Kluisrekeningfraude begint vaak met een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen.

Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes.

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen beginnen: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht. Vaak slaat men deze stap waarbij men een phishing-bericht verstuurt ook over, en bellen ze jou gewoon op met heel veel overtuigingskracht. Ze zullen alles doen om je vertrouwen te winnen.

De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, namelijk een zogenaamde kluisrekening. Maar die rekening bestaat helemaal niet. En als je toch geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel. Vanaf dan wordt het door jou overgemaakte bedrag doorgesluisd naar de rekening van de cybercriminelen.

Stickers fraude

Een nepbankier aan je deur, oftewel bankkaart phishing aan huis

Ook hier ontvangt het slachtoffer een telefoontje van een zogenaamde bankmedewerker. De valse bankmedewerker belt je op om uit te leggen dat er verdachte transacties op je rekening zijn opgemerkt, of bijvoorbeeld om jou te laten weten dat je bankkaart vernieuwd moet worden.

Hij/zij zal je dan aanbieden om bij jou thuis langs te komen om de situatie op te lossen. Korte tijd later belt de oplichter aan en bekijkt vervolgens met jou om samen in te loggen op je bankomgeving, om de verdachte transacties zogezegd ongedaan te maken. Op die manier komt men je persoonlijke code te weten.

Komt men langs om je bankkaart te vernieuwen en jou te helpen om je oude en nieuwe code door te geven aan je bank? Ook dat moet je niet geloven. Oplichters knippen vaak de bankkaart voor je eigen ogen door om deze te vernietigen. Maar vaak nadat men die eerst snel heeft omgewisseld of men knipt zorgvuldig naast de chip. Zo heeft de oplichter alles wat er nodig is om geld over te schrijven vanuit jouw bankrekening: de bankkaart en de persoonlijke code. Zolang de kaart niet geblokkeerd is, kan men dus overschrijvingen doen en jouw rekening leeghalen.

Hoe herken ik een nepbankier?

Je bank zal je nooit om jouw persoonlijke bankcodes vragen en je nooit per telefoon, e-mail, sms of sociale media adviseren om geld naar een rekening van derden over te maken. Je bankier zal nooit aan huis komen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen. Geef dus nooit bankcodes door.

Ik ben toch in de val gelopen. Wat nu?

Volg dan onmiddellijk deze stappen:

  • Bel Card Stop op 078 170 170.
  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Alle gegevens van de banken in geval van fraude zijn op de website van Card Stop vermeld.
  • Dien een klacht in bij de politie.

Bron: Febelfin

Mots clés

Articles recommandés

Waarschuwing voor phishing - Frauduleuze e-mails uit naam van AG Insurance

Opgepast voor phishingbericht dat van WeTransfer lijkt te komen

Transparantie van multinationals: publieke land-per-land rapportage