Opgepast voor berichten die van een ICT-dienst of helpdesk lijken te komen

Er doen weer verschillende berichten de ronde die van de ICT-dienst van je bedrijf of organisatie lijken te komen met in de onderwerpregel 'Helpdesk' of 'MailsupportXXX'.

Je wordt aangemoedigd om een update uit te voeren, je account te verifiëren of ruimte vrij te maken in je mailbox. Meestal word je onder druk gezet om snel een handeling te uit te voeren, bv. op de link te klikken om de update uit te voeren.

De oplichters vragen dit te doen om veiligheidsredenen, maar het is net zeer onveilig om deze berichten te geloven.

Kijk altijd zeer goed uit met berichten die van een ICT-dienst of helpdesk lijkten te komen. Zeker als ze je vragen om op een link te klikken en zeer dwingend overkomen. Verwittig onmiddellijk je ICT-dienst als er dergelijke berichten circuleren. Door te klikken op de link en gegevens door te geven, kan je het hele netwerk van je bedrijf in gevaar brengen.

ict

ict2

Trap niet in de val!

Leer valse berichten herkennen.

Doe nu de phishingtest en laat je nooit meer vangen!

Wat te doen?

  • Klik niet op een link in een verdacht bericht en open de bijlages niet.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be.
  • Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?​

  • Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
  • Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.
  • Wil je fraude melden, dan kan je bij je bank terecht op een speciaal nummer.

Bron: Safeonweb

Mots clés

Articles recommandés

Een praktische gids om klokkenluiders te hepen

Online aankopen? Welke zijn je rechten ? In de praktijk ? Kom alles te weten in acht vragen

Pas op voor erfenisfraude: berichten over onverwachte erfenissen doen weer de ronde