PC 121: Verplichte aanwezigheidsregistratie vanaf 1 september 2024

Vanaf 1 september 2024 moeten bepaalde schoonmaakactiviteiten worden geregistreerd.

Welke schoonmaakactiviteiten komen in aanmerking?

Het gaat enkel om ‘activiteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij’ en waarvan de aangifte van werken is onderworpen aan de voorwaarden van de drempelbedragen die gelden voor alle werken van het type ‘onroerende staat’.

De schoonmaakactiviteiten moeten enkel worden geregistreerd wanneer je een aannemer of onderaannemer bent die werkt voor een opdrachtgever. Werkgevers die met hun eigen personeel hun eigen gebouwen schoonmaken vallen er dus bijvoorbeeld niet onder.

De volgende werkgevers zijn sowieso uitgesloten van het toepassingsgebieden dus niet aan de verplichting onderworpen:

· de publieke en particuliere sectoren die hun lokalen door hun eigen schoonmaakpersoneel laten onderhouden;

· een sportvereniging (vzw) die een verenigingswerker in dienst heeft om haar lokalen schoon te maken;

· de dienstenchequebedrijven.

Wie?

Het gaat om een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de werkgever en de persoon die het werk uitvoert.

Werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs registreren zelf hun aanwezigheid op de werkplek, in real time. Dus niet vooraf of achteraf!

Wat moet geregistreerd worden?

Er zijn twee soorten registratie: ‘in’ en ‘uit’. Bijgevolg moet de registratie ‘in’ worden gedaan door de persoon die het werk uitvoert wanneer hij of zij begint met werken en ‘uit’ wanneer hij of zij gedaan heeft met werken.

Tot slot moeten ook de rustpauzes worden geregistreerd.

Hoe moeten de werknemers registreren?

De werknemers dienen te registreren met:

· ofwel de smartphone;

· ofwel een badge of ander middel.

Als de werknemers met de smartphone moeten registreren kan dat ofwel via een App die je, als werkgever, zelf ter beschikking stelt, ofwel:

· via een QR-code of weblink die de werknemer naar Check In and Out at Work brengt;

· via de onlinedienst Check In and Out at Work zelf, waar de werknemers de nodige gegevens invullen en de registratie uitvoeren.

OPGELET!

Indien de werknemers de smartphone moeten gebruiken, is het noodzakelijk dat:

– zij Itsme installeren op de smartphone; ze moeten immers aanmelden via Itsme om de nodige registratie uit te voeren;

– zij de geolocatie van de smartphone activeren;

je, als werkgever, doorgeeft aan het sociaal secretariaat dat er een forfaitaire vergoeding van € 7 per maand wordt geboekt voor het gebruik van de eigen smartphone

Meer info?

Voor meer info kan je terecht op de website van de RSZ.

Op deze website kan je alle bovenstaande info nog eens lezen en kan je ‘posters’ terugvinden, die je kan uithangen op de werkplaats, om zo je werknemers te herinneren aan de verplichting tot registratie.

De RSZ informeerde al dat de inspectiediensten de gebruikers zullen begeleiden tot 31 december 2024. Tijdens deze periode worden er geen sancties opgelegd, behalve in geval van fraude.

Bron: Portaalsite RSZ


Mots clés

Articles recommandés

Update afbraak en heropbouw – Nieuwe Circulaire gepubliceerd

Nieuw e-book over Mobility as a Service

Leiders in telewerk: Vermijd de verborgen valkuilen!