Problemen op reis? Wat kan je doen?

De vakantieperiode is volop bezig. Als je vakantie al achter de rug is, hopen we dat hij je deugd heeft gedaan. Maar wat als dat niet zo was? Wat als je hotelkamer helemaal niet overeenkwam met de info bij de boeking? Of wat als je vlucht last-minute werd geannuleerd? Kwam je niet tot een oplossing met het hotel, vliegtuigmaatschappij of reisorganisator? Dan neem je best contact op met een bemiddelingsdienst. Wij gidsen je alvast in de juiste richting.

Meldingen over de reissector

In 2021 kwamen er bij het meldpunt van de FOD Economie 537 meldingen binnen over de reissector. In 2022 zijn dit er al 501. Deze stijging is hoofdzakelijk het gevolg van de recente annulaties van vluchten in de luchtvaartsector. Meldingen gaan vooral over de rechten van de consument bij het stopzetten van de overeenkomst, de gebrekkige levering van de dienst en de gebrekkige (kwaliteit van de) dienst na verkoop. Meldingen over frauduleuze praktijken daalden significant sinds de coronacrisis, net als het aantal meldingen over de coronavouchers.

Welke stappen moet ik volgen om mijn geschil op te lossen?


Stap 1: Verzamel bewijsmateriaal

Als je een probleem hebt tijdens je vakantie, dan verzamel je best eerst zoveel mogelijk materiaal waarmee je jouw probleem kunt aantonen. Wat stond er in het boekingscontract of op de website? Welke informatie heb je per e-mail (of per sms) gekregen? Neem als het kan ook foto's (bijvoorbeeld van de niet zo fraaie hotelkamer).

Stap 2: Probeer altijd eerst het geschil onderling op te lossen

De snelste en makkelijkste oplossing is proberen om het probleem rechtstreeks op te lossen met het hotel, de vliegtuigmaatschappij of het reisbureau. Lukt dat, dan ben je meteen gerustgesteld en sleept het geschil niet langer aan.

Stap 3: Lukt dat niet, meld het dan en ga op zoek naar een bemiddelingsdienst

Als je geen gehoor vindt en het probleem niet opgelost raakt, dan kan je dit best melden bij het meldpunt van de FOD Economie. De Economische Inspectie van de FOD Economie kan jouw melding bekijken en eventueel een onderzoek openen naar de reisorganisator.

Daarnaast neem je ook zo snel mogelijk contact op met een bemiddelingsdienst die kan proberen om jouw geschil op te lossen.

Welke bemiddelingsdienst het beste geschikt is voor jouw geschil hangt af van je specifieke situatie. We gidsen je in de juiste richting.

289245 208 18 infografic n 529e30 original 1536137408

Stap 4: Kom je ook met de hulp van een bemiddelingsdienst niet tot een oplossing, dan kan je nog steeds gerechtelijke stappen ondernemen

Is de vliegtuigmaatschappij, touroperator of hoteluitbater niet bereid om tot een minnelijke oplossing te komen, zelfs niet via een bemiddelingsdienst, dan kan je nog naar het gerecht stappen. Let wel: bemiddelingsdiensten zijn gratis of kosten niet zo veel, maar de kosten van een gerechtelijke procedure kunnen snel oplopen. Informeer je daarom goed, bijvoorbeeld via een justitiehuis.

Jouw rechten als reiziger

De rechten die je hebt als reiziger, hangen af van het type reis dat je boekte. Met een pakketreis ben je bijvoorbeeld beter beschermd dan met een aparte vlucht of afzonderlijke reisdienst. Welke dat zijn kan je op de website van de FOD Economie terugvinden.


Bezoek website : Uw rechten als reiziger

Mots clés

Articles recommandés

FOD Economie : 3 op de 4 festivals volgen de regels

Duurzaamheid in het bedrijfsleven: een studiedag om de rapportering te beheersen

Recovery Rooms : de FSMA slaat alarm !