Register van werkende vennoten en helpers : een nieuwe registratieplicht ..

Vanaf 1 juli aanstaande wordt een nieuwe maatregel ingevoerd om de strijd tegen sociale fraude te versterken. Bedrijven en zelfstandigen die actief zijn in de bouw- en schoonmaaksectoren moeten voortaan de gegevens van hun actieve vennoten en helpers inschrijven en bijwerken in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) via de applicatie My Enterprise


In en outs

Door deze gegevens te centraliseren in de KBO hopen de autoriteiten de transparantie en traceerbaarheid van economische activiteiten te verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd betere sociale bescherming bieden aan werknemers. De betrokken bedrijven en zelfstandigen moeten zich daarom voorbereiden op deze nieuwe eis en ervoor zorgen dat hun registraties voor de gestelde deadlines in orde zijn.

Met deze maatregel laat de overheid duidelijk zien dat zij zich inzet voor strengere controles en een effectievere bestrijding van sociale fraude, waardoor de rechten van werknemers en de eerlijkheid van de arbeidsmarkt worden beschermd (Ministerraad van 26 april 2024)

Wat is een actieve vennoot?

Een actieve vennoot is gedefinieerd als een persoon die minstens één aandeel in een vennootschap bezit, daar daadwerkelijk activiteiten uitvoert en niet geregistreerd is als werknemer in dezelfde vennootschap. Deze categorie omvat degenen die actief deelnemen aan de bedrijfsactiviteiten zonder de status van werknemer te hebben.

Wat is een helper?

Een helper is een persoon die een zelfstandige assisteert of vervangt bij de uitoefening van zijn beroep zonder gebonden te zijn door een arbeidsovereenkomst. Dit omvat vaak familieleden of naasten die regelmatig of sporadisch hulp bieden.

Er gelden enkele uitzonderingen voor:

  • de stille vennoot (vennoten die geen enkele activiteit uitoefenen in de vennootschap);
  • de vennoot die werkt binnen de vennootschap maar op loontrekkende basis;
  • de mandataris met aandelen die geen 'operationele activiteiten' uitoefent binnen de vennootschap en dus louter bestuurlijke handelingen stelt in het kader van zijn mandaat;
  • de meewerkende echtgeno(o)t(e);
  • de toevallige helper die op onregelmatige basis en minder dan 90 dagen per jaar helpt;
  • en de student-helper vóór de 1e januari van het jaar waarin hij de leeftijd van 20 jaar bereikt tenzij hij gehuwd is.

Welke gegevens moeten worden aangegeven ?

De volgende gegevens van de werkende vennoten of helpers moet je registreren en bijhouden in de KBO:

  • de identificatiegegevens van de werkende vennoten en helpers
    • naam en voornaam;
    • rijksregisternummer of bis-nummer;
  • de begin- en einddatum van hun activiteit als werkend vennoot in de vennootschap of als helper in de geregistreerde entiteit natuurlijke persoon.

Termijn ?

DE aangifte moet ingediend worden voor de start van de activiteiten van de nieuwe werkende vennoot of de helper. Op het einde van de activiteit deel je de einddatum mee binnen de 15 dagen volgend op de einddatum.

Voor de helpers en de werkende vennoten die hun activiteit reeds uitoefenden op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze nieuwe regelgeving is de zelfstandige, respectievelijk de vennootschap gehouden om de inlichtingen met betrekking tot zelfstandige of werkende vennoten door te sturen vóór 31 december 2024.

Mots clés

Articles recommandés

Recordaantal actieve kmo’s in België : de overgrote meerderheid van de Belgische kmo’s zijn micro-ondernemingen

Terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever voor het thuisladen

Alcoholgebruik en personeelsfeesten: dit moet de werkgever weten