Omzendbrief nr. 715 betreffende toepassingsrichtlijnen met betrekking tot psychosociale risico’s op het werk werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 30 juni 2023.
Werkgevers hebben de plicht om een veilige werkplek te creëren en te investeren in het (mentaal) welzijn van alle medewerkers. Een belangrijk instrument om dat te doen, is de psychosociale risicoanalyse.
De risicoanalyse is een instrument dat organisaties helpt om risico’s in kaart te brengen om zo gevaren weg te nemen en schade op het werk te voorkomen en te beperken. De bedoeling is om de werkgever aan te sporen om vooraf mogelijke gevaren te identificeren en aangepaste preventiemaatregelen te bepalen. De psychosociale risico’s waar de risicoanalyse betrekking op heeft zijn stress, burn-out, conflicten, pesterijen, ongewenst seksueel gedrag en geweld op het werk. De werkgever moet de oorzaken van de gevaren aanpakken en met de volgende elementen rekening houden: de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de interpersoonlijke relaties op het werk.
Deze omzendbrief mikt op een uniforme en recurrente uitvoering van de risicoanalyse in elke overheidsinstelling. De analyse, die integraal deel uitmaakt van de globale analyse van risico’s op het werk moet op dezelfde wijze minstens om de vijf jaar worden uitgevoerd en de werkgever moet jaarlijks preventiemaatregelen treffen en deze evalueren. Zo bouwt elke organisatie continu aan het welzijn van haar ambtenaren.
Bij wijze van voorbeeld wordt er, met het oog op een eenvormige methodologie, gepleit voor een wetenschappelijke benadering van de risicoanalyse en wordt er eveneens gepleit voor een opvolging van relevante indicatoren, zoals absenteïsme, door de werkgever.
De omzendbrief treedt in werking na deze publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Omzendbrief nr. 715 van 8 juni 2023 in bijlage
Bron : FOD Bosa, juli 2023