Voka voerde de afgelopen twee jaar bij zo’n 2.000 Vlaamse ondernemingen de digiscan uit. Deze tool – ontwikkeld in samenwerking met VLAIO en Deloitte Private - toont hoe digitaal matuur een onderneming is. Op vlak van cyberveiligheid heeft één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dit is een lichte verbetering ten opzichte van 2020 toen slechts 40% van de bedrijven zo’n strategie had.
De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. Sindsdien gaven iets meer dan 1.900 bedrijven een inkijk in hun digitale strategie. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers, productie. De doorlichting vond plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van VLAIO. De belangrijkste resultaten:
VLAIO en Voka willen ondernemingen bijstaan en bieden verschillende oplossingen aan, zoals de cyberverbetertrajecten en diverse begeleidingsprogramma’s. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling.
De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op, grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons. Zo hebben kmo’s een grote achterstand op het vlak van data-analyse.
Ook ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.
Onze kmo’s lopen achterop, maar dat kan snel keren. Kmo’s hebben weliswaar minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn kmo’s wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren.