Bij de sociale verkiezingen valt de effectieve verkiezingsperiode tussen dag X en dag Y, beginnend met de aankondiging van de verkiezingsdatum en eindigend met de verkiezingsdag. Lees hier welke deadlines en verplichtingen ondernemingen hebben in de verkiezingsperiode.
De verkiezingsperiode van de sociale verkiezingen valt tussen twee cruciale data, dag X en dag Y. Deze twee sleuteldagen bakenen de verschillende fases af in de kalender vol verplichtingen van de sociale verkiezingen.
De eigenlijke verkiezingsperiode start op de dag van aankondiging van de verkiezingsdag (dag Y). Die aankondiging moet verplicht gebeuren via een aanplakking, zichtbaar voor alle werknemers in de onderneming.
Er kan beroep aangetekend worden tegen de verkiezingsprocedure zoals aangekondigd op dag X.
Dat verloopt in drie stadia:
Elke fase van de beroepsprocedure is gebonden aan strikte vervaltermijnen. Die worden hieronder verder benoemd.
De kandidatenlijsten moeten uiterlijk op dag X+35 zijn ingediend. Op dag X+40 worden de lijsten bekendgemaakt. Dit gebeurt ook via aanplakking.
De vakorganisaties ACLVB, ACV en ABVV zullen die kandidaturen voordragen. Per interprofessionele organisatie en per categorie van werknemers kan er maar één lijst worden neergelegd.
Er kunnen ook lijsten worden voorgedragen door representatieve organisaties van kaderleden. Tenminste, voor zover het gaat om minstens 10% van het aantal kaderleden.
Om zich tijdens de verkiezingsperiode kandidaat te kunnen stellen moet de werknemer (samengevat):
De kiezers, werknemersorganisaties en/of kaderorganisaties hebben het recht om bij de werkgever bezwaar in te dienen tegen de kandidatenlijsten. Uiterlijk op dag X+48 bezorgt de werkgever dit bezwaar aan de betrokken organisatie. Tot dag X+54 kan de organisatie dan wijzigingen aanbrengen aan de kandidatenlijsten. Daarna volgt een nieuwe aanplakking op dag X+56. Als er hierna nog bezwaren zijn, kan er nog een beroepsprocedure voor de arbeidsrechtbank volgen.
De discussie over de kandidatenlijsten wordt uiterlijk op dag X+75 door de arbeidsrechtbank beslecht.
Tussen dag X+40 en dag X+70 worden de kiescolleges en stembureaus samengesteld.
Een kiescollege brengt alle kiezers van dezelfde categorie samen (arbeiders, bedienden en jeugdige werknemers). Dit gebeurt op basis van de definitieve kiezerslijsten en vanaf dat een categorie 25 werknemers telt. Indien er minder dan 25 arbeiders en/of 25 bedienden op de kiezerslijsten staan, wordt voor deze categorieën een gemeenschappelijk kiescollege opgericht.
Voor elk kiescollege wordt een stembureau opgericht. Eventueel kan het bureau verdeeld worden in een hoofdbureau en verschillende ‘bijbureaus’ die van het hoofdbureau afhangen.
Elk bureau kiest uit de werknemers, met uitzondering van de werknemers die zich kandidaat hebben gesteld, een voorzitter, een secretaris en vier bijzitters.
Tussen dag Y-13 en Y-14 moet de werkgever de kiezers oproepen voor de verkiezing door kiezersbrieven te overhandigen aan de aanwezige werknemers en via aangetekende brief aan de afwezigen.
Wanneer er geen enkele kandidatenlijst voor geen enkele personeelscategorie wordt ingediend, moet er geen stembureau samengesteld worden. De verkiezingsprocedure wordt dan stopgezet. De werkgever kondigt deze beslissing gemotiveerd aan via aanplakking en verzendt een afschrift van dit bericht aan de FOD WASO.
Als er geen kandidatenlijst is voor bepaalde categorieën van werknemers, maar wel voor andere, dan wordt de verkiezingsprocedure stopgezet voor die categorieën waarvoor geen enkele kandidatenlijst werd voorgedragen. Voor de andere categorieën van werknemers zal de verkiezingsprocedure volgens het gebruikelijk verloop doorgaan. Het kiesbureau met het grootst aantal kiezers zal een proces-verbaal opmaken van de gedeeltelijke stopzetting waarna de werkgever de beslissing moet aanplakken uiterlijk op dag Y+2.
In het geval één organisatie een aantal kandidaten voordraagt dat gelijk is aan, of lager is dan, het aantal toekenbare mandaten, zijn deze kandidaten automatisch van rechtswege verkozen. Het kiesbureau zal in dat geval overgaan tot het opstellen van een proces-verbaal, waarvan een origineel naar de FOD WASO wordt verzonden en een afschrift aan de organisaties. De werkgever kondigt dit ook aan via aanplakking.
Het bovenstaande overzicht zet uiteraard slechts de krijtlijnen uiteen van de tweede fase van de sociale verkiezingen.
Misschien wilt u de specifieke voorwaarden te kennen waaraan uw kandidaten moeten voldoen? Of heeft u een vraag over de bescherming die kandidaten en verkozenen genieten? Of wilt u weten hoe het exact zit met uitzendkrachten binnen uw onderneming?
Als er bepaalde aspecten of vragen zijn waar u verder informatie over nodig hebt, staan wij voor u klaar. Onze experts geven u graag alle informatie die u nodig heeft om probleemloos door de sociale verkiezingen te fietsen.