De jongste tijd krijgen we weer meer meldingen van zogenaamde robocalls. Een robocall is een automatisch gegenereerde telefoonoproep. Als je opgebeld wordt door een robocall hoor je een vooraf opgenomen bericht of een robotstem. Je wordt gevraagd om een nummer te kiezen om verder te gaan. Ga nooit in op dergelijke berichten. Het is een poging om je gegevens op te vragen en je vervolgens op te lichten.
Robocalls kunnen door bedrijven gebruikt worden bij acties naar hun klanten. Helaas worden robocalls vooral gebruikt door oplichters. Je krijgt een oproep die van een bank, de politie of een overheidsdienst lijkt te komen die je wil waarschuwen. Vervolgens worden je gegevens opgevraagd en kan je opgelicht worden.
Deze vorm van oplichting is niet nieuw, maar steekt op regelmatige tijdstippen weer de kop op. Er doen op dit moment verschillende scenario’s de ronde.
Je wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van je bank of van PayPal. Het is geen echte persoon maar een automatische boodschap. De stem vraagt of je net een bedrag van (fictief) 600€ hebt overgemaakt. Als dit niet het geval is, druk1, als dit wel het geval is, druk 2.
Als je één van beide nummers intoetst, krijg je een persoon aan de lijn die je instructies geeft. In realiteit zal de oplichter jou nu misleiden en je een bedrag laten overschrijven op zijn rekening of zich zelfs toegang verschaffen tot je rekening of PayPal account.
In een ander scenario lijkt het alsof je een oproep krijgt van een (politie)dienst die beweert dat er een probleem is met je ID of rijbewijs. Je wordt ook hier aangemoedigd om op 1 of 2 te drukken om een ‘agent’ aan de lijn te krijgen. De enige bedoeling is je gegevens te verkrijgen en misbruiken.