• FR
  • NL
  • EN

Versterk uw partnerschappen in tijden van crisis: Strategieën voor duurzame relaties

Goede relaties onderhouden met uw bankier is bijvoorbeeld essentieel voor de ontwikkeling van uw zaken en kan zelfs een bufferfunctie vervullen in tijden van crisis.

Er wordt vaak gesproken over de moeilijkheid voor kleine ondernemingen om financiering te verkrijgen, terwijl banken hun voorzichtigheid rechtvaardigen met een eerder zwakke economische conjunctuur en het risiconiveau dat zij bereid zijn te nemen. Dit vertaalt zich traditioneel in een krimp van de kredietvolumes, een stijging van de rentemarges en het eisen van bijkomende waarborgen.

Dit is des te duidelijker voor sectoren die zwaar zijn getroffen door de gezondheidscrisis, zoals de horeca en de evenementensector.

Het gebeurt regelmatig dat de zaakvoerder van een ZKO/KMO zich pas bekommert om zijn bankrelatie wanneer hij deze nodig heeft. Hij heeft zeker verzachtende omstandigheden: een onderneming leiden is geen sinecure. Omdat hij alles tegelijkertijd moet doen, kan hij de neiging hebben deze relatie te verwaarlozen, hoewel deze een hoeksteen is voor de ontwikkeling en de continuïteit van zijn onderneming.

Waar zal uw bankier op letten?

Uw activiteitssector, uw historiek binnen de bank, de kwaliteit van de bankrelatie, het kredietbedrag dat u nodig heeft, uw eigen inbreng, de reden van het krediet, de financiële draagkracht van uw onderneming om de schuldendienst te verzekeren, het realistische financieel plan en, tot slot, de waarborgen die u kunt bieden.

Om uw kansen op de gewenste financiering te optimaliseren, is het absoluut noodzakelijk om een positieve kredietscore (credit rating) te hebben. Dit geldt ook voor uw andere partners, zoals uw leveranciers.

Hoe kunt u uw score verbeteren?

> Kom uw schuldverplichtingen stipt na

Het begrip schuld omvat verschillende vormen van bankkredieten, maar is niet beperkt tot deze. Het omvat ook de betaling van leveranciers, directe en indirecte belastingen en sociale lasten. Kredietverzekeraars zoals Atradius, Graydon en Euler Hermès volgen dit zeer nauwgezet op. Late betalingen zullen uw kredietscore ondermijnen en bijvoorbeeld de flexibiliteit van uw leveranciers verminderen.

> Controleer uw kredietscore elke 6 maanden

Wat vinden kredietverzekeraars van uw onderneming? Hun negatieve rapporten kunnen u zwaar benadelen. Echter, door er toegang toe te hebben, kunt u ofwel dringend contact opnemen met de kredietverzekeraar om eventuele foutieve informatie te laten aanpassen en tegelijkertijd contact opnemen met uw zakenpartners, ofwel zelf de nodige maatregelen nemen om ze weer positief te maken.

> Beschouw uw jaarrekening als een waardevolle sleutel

Zelfs als ze een financiële situatie op een bepaald moment weergeven, zullen ze worden gebruikt om de soliditeit van uw onderneming te bepalen. Hiervoor maken banken en kredietverzekeraars gebruik van verschillende ratio's of verhoudingen tussen diverse boekhoudkundige aggregaten. Er bestaan tal van ratio's die de financiële gezondheid van uw onderneming kunnen bepalen op het vlak van solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit. Uw schuldeisers zullen bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in uw schuldgraad, die kan worden berekend door de netto-schuld te delen door het balanstotaal. Deze ratio benadrukt het gewicht van de schuld ten opzichte van het eigen vermogen van de onderneming. Gunstige ratio's zullen u gemakkelijker de deuren van het krediet openen.

Zoals u ziet, is de jaarrekening geen louter administratieve formaliteit. Ze zit boordevol informatie die door uw partners en schuldeisers zal worden gebruikt. Verzorg ze goed.

> Houd uw kredietlijnen open

En dit, zelfs als alle kredieten zijn terugbetaald. Deze lijnen kunnen indien nodig worden gebruikt zonder een nieuwe kredietaanvraag te moeten indienen.


Uw kredietscore is belangrijk voor de ontwikkeling en de continuïteit van uw zaken. Behandel dit als een prioriteit om uw 'kredietopties' open te houden.

Mots clés

Articles recommandés

Door de klimaatopwarming zou België tegen 2050 tot 5% van zijn bbp kunnen inboeten, met een verslechtering van de overheidsfinanciën tot gevolg

Opgelet: minder dan de helft van de Belgische bedrijven gebruikt de meest elementaire beveiligingsmaatregel!

Spoofing: wanneer oplichters zich voordoen als iemand anders