Wees geen robot: 3 vaardigheden die boekhouders en accountants onmisbaar maken in digitale tijden

Over de opmars van digitale technologie in boekhouding of accountancy is al veel inkt gevloeid. Zo is het volgens sommige opiniemakers niet ondenkbaar dat robots op termijn de rol van boekhouder zullen overnemen. Of het zo’n vaart loopt, hangt of van hoe je je als boekhouder positioneert. Rekenkundige en routineuze taken kunnen inderdaad vaak gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. Denk maar aan softwareprogramma’s die facturen inlezen of jaarrekeningen opmaken. Maar een goede boekhouder onderscheidt zich met zijn of haar ‘people skills’. Door deze drie vaardigheden verder aan te scherpen, geef je robots geen kans.

1. Empathisch communiceren

Boekhouders of accountants die hun klanten optimaal ondersteunen, weten hoe ze ingewikkelde materie en complexe analyses in klare taal uitleggen. Zo help je je klanten op weg met verstaanbaar en concreet advies, maar bouw je ook een vertrouwensband op.

Verder betekent helder communiceren ook: voorbeelden uit de leefwereld van je klant aanhalen en typische vaktermen of jargon vermijden. Daarbij heb je aandacht voor non-verbale communicatie en luister je in feite meer naar de klant dan dat je zelf spreekt. Ontdek in deze blogpost over empathisch communiceren hoe je dat concreet aanpakt.


2. Analytisch denken

Een topboekhouder of -accountant gaat analytisch te werk en kan daarbij moeiteloos hoofdzaak en details van elkaar onderscheiden. Van facturen en banktransacties tot btw- en belastingaangiftes, jaarrekeningen en resultatenrekeningen: in een stroom aan cijfers weet je snel en eenvoudig de rode draad te vinden. Op die manier geef je je klanten op een efficiënte manier waardevol en relevant advies.


3. Samenwerken en besluitvaardig zijn

Wanneer ze bij of voor grote bedrijven werken, zijn boekhouders en accountants vaak teamspelers. Doorgaans kom je daar terecht in een ploeg met verschillende financiële specialisten. Soft skills – zoals luistervaardigheid, een flexibele instelling en goed kunnen delegeren – zijn cruciale vaardigheden voor dit soort van samenwerking.

In kleinere firma’s, daarentegen, ben je als boekhouder of accountant vaak de enige ‘cijferberoeper’. Belangrijk is dan dat je onafhankelijk en zelfstandig kan werken en zelf durft te beslissen en actie ondernemen.

Kortom, een goede accountant zoveel meer dan een robot. Je menselijke troeven uitspelen is dus de boodschap om meerwaarde te betekenen die technologie niet kan bieden.


Bron: liantis

Mots clés

Articles recommandés

18 % van de bedrijven verwacht nieuwe werknemers te moeten aanwerven door digitaliseringsgolf

Wat zijn de geheimen van succesvolle verkopers?

Waarom de forfaitaire VAA’s absoluut niet mogen worden afgeschaft!