Elektrische wagens, stijgende prijzen, een groter aantal wagens: onze mobiliteit en de elementen waaruit ze bestaat is sterk aan het veranderen. Om inzicht te krijgen in de huidige situatie, heeft de FOD Mobiliteit en Vervoer, op vraag van Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit, een autopsie uitgevoerd van het Belgische wagenpark, waarbij de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart werden gebracht. Daarnaast is er een nieuwe tool ontwikkeld waarmee burgers via een interactieve webpagina de kosten van een diesel, benzine of elektrische wagen kunnen vergelijken op basis van hun persoonlijke situatie.
Hoe ziet het Belgische wagenpark eruit?
Is de elektrificatiegolf in volle gang zoals voorspeld?
Wanneer is het voordeliger om voor een elektrische wagen te kiezen?
Om deze vragen te beantwoorden, heeft de FOD Mobiliteit een diepgaand studie uitgevoerd van de wagens op de Belgische wegen. Daarbij werden verschillende gegevensbronnen geanalyseerd– waaronder voor het eerst, de volledige DIV-databank.
De eerste heeft betrekking op de steeds grotere rol van auto's in onze openbare ruimte. Terwijl het wagenpark 10 jaar geleden een oppervlakte innam van 8.364 voetbalvelden, waren dat er in 2023 al 9.787, een stijging van 17 %.
Onze voertuigen worden ook breder en langer. Deze trend geldt voor bijna alle modellen en gaat gepaard gaat met het groeiende succes van SUV's in heel België. De stedelijke infrastructuur van ons land is echter niet aangepast aan grotere voertuigen (straatconfiguratie, breedte van oppervlakteparkeerplaatsen of overdekte parkings, enz.).
Ten slotte is de elektrificatie van het Belgische wagenpark in volle gang, ook al gaat het voorlopig vooral om bedrijfswagens.
Er is een educatieve en interactieve tool ontwikkeld voor weggebruikers, die nu toegang hebben tot een vergelijkingsinstrument waarmee ze objectief het prijsverschil tussen elektrische auto's en auto's met verbrandingsmotor kunnen beoordelen, op basis van hun persoonlijke situatie.
De tool geeft u ook een idee van de mogelijke besparingen als u voor alternatieven voor de privéauto kiest, zoals fietsen of autodelen.
Het doel is om weggebruikers aan te moedigen de best geïnformeerde keuzes te maken op het gebied van mobiliteit, zowel economisch als ecologisch.
Meer informatie over de ontwikkelde interactieve tool en een toegankelijke en geïllustreerde versie van de studie uitgevoerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer vindt u op een interactieve webpagina.