De regels voor het indienen van de aangiften voor vennootschappen met een balansdatum vanaf 1 oktober 2019 tot en met 30 december 2019 zijn gewijzigd. De limietdatum zal voor deze vennootschappen berekend worden op basis van de balansdatum en dus niet langer op basis van de datum van de algemene vergadering.
Vanaf de balansdatum heeft u een termijn van 7 maanden om uw aangifte in te dienen.
Concreet betekent dat:
Dit geldt voor alle vennootschappen, dus ongeacht de indieningswijze (online/papier) en ongeacht de juridische status (gewone status/ ontbonden vennootschappen).
Ingevolge de coronacrisis kan u onder bepaalde voorwaarden de algemene vergadering met maximaal 10 weken uitstellen - zie KB nr. 4 van 9 april 2020 ‘houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie’
Als u door die bepalingen niet in de mogelijkheid verkeert om uw aangifte in te dienen binnen de hierboven vermelde termijnen moet u uitstel aanvragen bij uw bevoegd Team Beheer.
Voor vennootschappen met een balansdatum vóór 1 oktober 2019 blijven de bestaande regels gelden. De indieningsdatum wordt bepaald in functie van de einddatum van het boekjaar en de maand waarin de statutaire algemene vergadering plaatsvindt.
Meer info ? Indieningstermijnen aangiften
Bron : FOD Financiën, NIEUWE LIMIETDATUM VOOR INDIENEN AANGIFTEN VENNOOTSCHAPSBELASTING, RECHTSPERSONENBELASTING EN BELASTING NIET-INWONERS-VENNOOTSCHAPPEN VOOR VENNOOTSCHAPPEN MET BALANSDATUM VANAF 1 OKTOBER 2019 TOT EN MET 30 DECEMBER 2019, 29 april 2020