Jan Rotmans is hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en bestudeert al dertig jaar veranderingen in de samenleving. Sinds een interview met hem op het nieuwsplatform Bloovi een half miljoen keer werd gelezen (https://www.bloovi.be/dossier/inspiratiedag/jan-rotmans-we-leven-niet-in-een-tijdperk-van-verandering-maar-in-een-verandering-van-tijdperk ), is hij ook in Vlaanderen een steeds bekendere naam.
In een recent gesprek met Algemeen Dagblad toonde hij zich optimistisch over de impact van de coronacrisis omdat die duidelijke systeemfouten aan de kaak stelt. Eén van de systeemfouten noemde hij de lage salarissen van de mensen uit de essentiële beroepen in zorg, onderwijs en ordehandhaving. “Die verdienen drie, vier keer minder dan een accountant, terwijl ze voor de samenleving duidelijk meer nodig zijn dan accountants” vertelde Rotmans.
U zult begrijpen dat ik het niet met die stelling eens ben. In mijn ogen oefenen ook accountants een essentieel beroep uit. Ik schreef hier eerder al dat ze in tandem met de bedrijfsleiders bij uitstek de meest aangewezen mensen zijn om na de crisis het vertrouwen weer te helpen opkrikken. Heel wat accountants en met name deze die met een open blik naar de wereld kijken, aanwezig zijn op de sociale media, gebruik maken van goede beheerssoftware, de jongste jaren hun eigen functioneren goed hebben georganiseerd en zich hebben bijgeschoold, hebben de afgelopen weken overuren gedraaid om hun klanten alle mogelijke uitleg te verschaffen bij de eventuele steunmaatregelen waarop die klanten als gevolg van het coronavirus recht hebben. Daardoor tonen accountants al hun essentiële meerwaarde. Een berglandschap dat anders al niet van de poes is en vandaag door de crisis nog wat verraderlijker is.
Maar accountants kunnen nog veel meer doen dan bijstand en service verlenen op administratief vlak. Ze kunnen in de huidige situatie meer dan ooit bewijzen dat ze voor de bedrijfsleiders een co-piloot en een klankbord kunnen zijn. Een luisterend oor waarbij hun klanten hun ongerustheid en angst kunnen ventileren. Een praatpaal die hun klanten weer moed geeft, hen zegt dat ze niet moeten focussen op het wegvallen van de omzet en op de onzekerheid over wat na de crisis zal komen, maar op wat wel nog mogelijk is. Een baken van rust bij wie hun klanten kunnen reflecteren over de toekomst en over nieuwe kansen en actieve hoop.
Meer dan ooit biedt de huidige crisissituatie accountants de kans om echte verbinding te maken met hun bestaande klanten, maar ook om aan potentiële klanten te tonen dat ze meer zijn dan koele cijferaars, dat ze echte partners kunnen zijn om samen te werken aan een briljante toekomst, om te bewijzen dat ze een rol van essentiële betekenis kunnen spelen.
Is dat niet te hoog gegrepen? Ik ben overtuigd van niet. Accountants kunnen al die rollen aan en zo het ongelijk van Jan Rotmans bewijzen, op voorwaarde dat ze voldoende zuurstof hebben. En het is precies dat wat Syneton hen biedt door hen te ontzorgen, te ondersteunen, ter versterken en te vormen.
Bron: Linkedin