Klantenbestanden, strategie, contracten, concepten, ... algemeen wordt aangenomen dat een kwart van de ondernemingen al het slachtoffer is geweest van een poging tot stelen van hun "bedrijfsgeheimen". Daarom zet de FOD Economie een informatiecampagne op touw over het belang voor bedrijven om die informatie te identificeren en te beschermen.
Met een bedrijfsgeheim bedoelen we knowhow en bedrijfsinformatie die waardevol zijn, omdat zij geheim zijn, bedoeld zijn om vertrouwelijk te blijven en waarvoor de houder maatregelen heeft genomen om deze geheim te houden. Bedrijfsgeheimen kunnen betrekking hebben op veel verschillende soorten informatie, zoals:
Om voor bescherming van bedrijfsgeheimen in aanmerking te komen, is geen aanvraag en geen registratie nodig. Uw bedrijfsgeheim moet wel voldoen aan de volgende drie voorwaarden:
Een van de voorwaarden om de bescherming van een bedrijfsgeheim te kunnen genieten, is dat u redelijke maatregelen hebt genomen om het bedrijfsgeheim vertrouwelijk te houden.
Voorbeelden van dergelijke maatregelen zijn onder meer:
Deel vooral de informatie over bedrijfsgeheimen met je omgeving. De FOD Economie heeft een communicatiekit ontwikkeld die u voor dat doel kunt gebruiken.
Bedrijfsgeheim : een initiatief van de Federale Overheidsdienst Economie in samenwerking met het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom en met de steun van het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest