• FR
  • NL
  • EN

Belgische meerwaardebelasting: wat beleggers en aandeelhouders moeten verwachten

België staat op het punt om een algemene belasting op meerwaarden op financiële activa in te voeren, wat een belangrijke wending betekent voor investeerders, zowel Belgische als buitenlandse, natuurlijke personen als beleggingsstructuren.

Hoewel het wetsontwerp nog in beraad is binnen de regering en mogelijk nog kan evolueren, biedt de huidige versie al een duidelijk beeld van de beoogde fiscale architectuur.


Wat het project (in de huidige stand) voorziet

• Forfaitair tarief van 10 % op meerwaarden boven 10.000 euro voor niet-significante participaties.

• Progressief tarief voor significante participaties (minstens 20 %) :

  • van 1,25 % tot 10 % afhankelijk van de schijven.

• Uitzonderingen voorzien voor langetermijnparticipaties (langer dan 10 jaar in bezit), pensioenvoertuigen en investeringen in start-ups.

Exit tax voor belastingplichtigen die hun fiscale woonplaats naar het buitenland verplaatsen, met een step-up voor investeerders die naar België komen (om dubbele belasting te vermijden).

• Waardering van niet-beursgenoteerde effecten via :

  • markttransacties in 2025,
  • contractuele formules,
  • standaardmethode (4× EBITDA + eigen vermogen),
  • of gecertificeerde evaluatie voor eind 2026.

• Geplande inwerkingtreding : 1 januari 2026.

• Geen retroactieve belasting op historische meerwaarden.


Waarom dit belangrijk is

Deze hervorming zal een structurerende impact hebben op transacties inzake overdracht, investering en patrimoniale reorganisatie.

Ze zal met name van invloed zijn op:

  • de strategieën voor verkoop,
  • de aandelenherstructureringen,
  • de successieplanning met financiële activa.


Een nog steeds concurrerend regime?

Zelfs met 10 %, zou het Belgische regime concurrerend of vergelijkbaar blijven met die van vele andere rechtsgebieden :

Land

Effectief tarief op meerwaarden

Frankrijk

30 % (zelfs 34 % voor hoge inkomens)

Duitsland

25 % + 5,5 % solidariteitsbijdrage

Nederland

24,5 %, 31 % of 36 % afhankelijk van het geval

Verenigd Koninkrijk

18 % of 24 %

Verenigde Staten

15 tot 20 %

Zwitserland

0 % in vele kantons


Wat u nu moet doen

  • De bestaande beleggingsstructuren herzien
  • De verplichtingen inzake waardering en aangifte anticiperen
  • De strategieën voor exit en vermogensoverdracht herbeoordelen


Het is beter om proactief te zijn voor de deadline van 2026.

Anticipatie is de beste bondgenoot van een efficiënt fiscaal beleid.

Mots clés

Articles recommandés

De subsidiaire aanslag onder de loep: rechtszekerheid versus fiscale efficiëntie

Meerwaarden op goud: kan nu nog belastingvrij, maar wat brengt de toekomst?