Bijlage 276 CJC: nieuwe aangifteplicht voor juridische constructies!

In het kader van het zogenaamde Caïmanbelastingstelsel zijn oprichters en begunstigden van een “juridische constructie” (zoals bijvoorbeeld een trust of een Liechtensteinse stichting) sinds het aanslagjaar 2014 verplicht om het bestaan daarvan te vermelden in hun aangifte personenbelasting.

Het niet aangeven hiervan wordt bestraft met een specifieke administratieve boete van 6.250 € per jaar en per niet vermelde juridische constructie.

Tot voor kort, wanneer code 1077-87 in de aangifte personenbelasting was aangevinkt omdat de betreffende belastingplichtige (of zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner waarmee hij de aangifte heeft ingediend of een van zijn minderjarige niet-ontvoogde kinderen) oprichter of begunstigde is van een juridische constructie, moesten bepaalde gegevens over deze constructie in de belastingaangifte zelf worden vermeld.

Vanaf het aanslagjaar 2024 zijn belastingplichtigen die oprichter zijn of die in 2023 voordelen hebben verkregen of genoten van een juridische constructie, verplicht om per juridische constructie een bijlage 276 CJC bij hun aangifte te voegen met aanvullende informatie.

Het model van deze bijlage werd pas zeer recent ingevoerd bij koninklijk besluit van 16 juni 2024, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 juni 2024. Gezien de late publicatie van deze bijlage krijgen de betrokken belastingplichtigen automatisch een specifieke termijn om hun belastingaangifte in te dienen tot 16 oktober 2024. Belastingplichtigen die reeds een juridische constructie hebben aangegeven voor het aanslagjaar 2023 (inkomstenjaar 2022) genieten ook van deze automatische termijn, terwijl zij deze tot voor kort specifiek moesten aanvragen.

Het niet aangeven hiervan wordt bestraft met een specifieke administratieve boete van 6.250 € per jaar en per niet vermelde juridische constructie.

Het is belangrijk om deze bijlage correct in te vullen op straffe van een administratieve boete indien de belastingadministratie (ten onrechte) van mening is dat niet aan de aangifteplicht is voldaan vanwege de communicatie van onvolledige informatie.

Volgens het model van de bijlage moeten de volgende gegevens worden verstrekt of ingevuld:

  • De identificatiegegevens, namelijk:
    • de naam en voornaam van de oprichter of begunstigde;
    • de volledige naam, de rechtsvorm, het adres en eventueel het identificatienummer van de juridische constructie;
    • de naam en het adres van de beheerder van deze juridische constructie, indien het gaat om een juridische constructie van het type trust;
    • Het vermogen van de constructie;
    • enerzijds het vermogen zoals blijkt uit de laatste jaarrekening (of vergelijkbare documenten) aan het einde van de belastbare periode;
    • anderzijds het deel van het vermogen dat door de oprichter is ingebracht, gedefinieerd als het nominale bedrag van het vermogen dat de oprichter oorspronkelijk heeft ingebracht bij de oprichting, eventueel verhoogd met zijn latere inbrengen.
  • De inkomsten:
    • vermeld in de aangifte die (i) zijn verkregen door elke afzonderlijke juridische constructie en die belastbaar zijn in hoofde van de oprichter, en (ii) de bedragen die zijn toegekend of uitgekeerd door de juridische constructie en die als dividenden worden beschouwd, belastbaar in hoofde van de oprichter of begunstigde en die door deze laatste in zijn aangifte zijn vermeld, evenals (iii) de niet-uitgekeerde winsten van de constructie die geacht worden te zijn toegekend of uitgekeerd aan de oprichter en die door deze laatste in zijn aangifte zijn vermeld;
    • niet vermeld in de aangifte, namelijk de vrijgestelde dividenden op grond van artikel 21, lid 1, 12° van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en de dividenden die niet in de aangifte moeten worden vermeld omdat er een roerende voorheffing op is ingehouden.

De veelheid aan gevraagde informatie en de moeilijkheid om de reikwijdte ervan te begrijpen (vooral wat betreft de aard van de aan te geven inkomsten en het vermogen) maakt het een moeilijke taak voor de betrokken belastingplichtigen.

Het lijkt niet eenvoudig voor hen, zelfs met de verlenging van de termijn tot 16 oktober 2024, enerzijds de gevraagde informatie van de juridische constructies te verkrijgen en anderzijds deze informatie te begrijpen om correct te kunnen voldoen aan het model van de bijlage, zonder de hulp van fiscale experts.

Hoe zal de belastingadministratie reageren als de betrokken belastingplichtigen te goeder trouw de informatie niet verkrijgen van de beheerders van de constructies, of onjuiste informatie verkrijgen of deze onjuist interpreteren, met name wat betreft de omvang van het aan te geven vermogen en de inkomsten?

De toekomst zal het uitwijzen.

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Fiscale hervorming: wat als we naar een meta-globalisering zouden gaan?

Belastingskrediet -fietskilometervergoeding : in de praktijk ...

Niet-inwoners: u kunt vanaf nu uw aangifte 2024 online indienen