Bijna 6 op de 10 Belgische bedienden heeft flexibele uren

Uren registreren verhoogt work-life balans voor bijna helft van de Belgen

57% van de Belgische bedienden geeft aan flexibele uren te hebben. Binnen een vast kader krijgen medewerkers meer vrijheid, zoals glijdende werkuren of telewerk. Vier op de tien Belgen geven ook aan hun mail te checken na de werkuren. De helft van de ondervraagde bedienden geeft aan dat het bijhouden van de gepresteerde uren hen helpt om een goede work-life balans te bewaren.

Dat blijkt uit recente studie van de Europese HR & payrolldienstenleverancier SD Worx.

Samen met Protime, dat technologie levert rond workforce management, ondervroeg SD Worx zowat 5.500 bedienden uit tien Europese landen om een overzicht te krijgen op hoe zij hun werktijd beheren.

Gemiddeld heeft 53% van de Europese bedienden flexibele uren. Landen die het meest flexibel omgaan met werkuren zijn Finland (59%) en Duitsland (59%). Spanje is het minst meegaand als het aankomt op flexibele uren (41%).


Nederlanders meest overtuigd van voordelen bewust uren bijhouden

Duitsers zijn koplopers in het bewust bijhouden van de werkuren, met 82%. Zweden (78%) en Italië (77%) volgen op de voet. In België houdt iets meer dan de helft (54%) zijn uren goed bij. In Frankrijk wordt het aantal gepresteerde uren het minst bijgehouden (43%). Zij zijn samen met Finland ook het minst overtuigd van het effect om uren bij te houden. Vooral Nederlandse bedienden (63%), gevolgd door Duitse (57%) en Noorse (56%) bedienden zijn overtuigd van het bijhouden van uren voor een betere balans tussen werk en privé. De Finnen, Fransen en Zweden zijn het minst overtuigd van de voordelen.

“We zien dat flexibiliteit een belangrijk gegeven is om werknemers aan te trekken en te behouden. Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar vrijheid om werk en leven zelf in te delen, en zo hun work-life balans te verbeteren. Als werkgever is het ook zinvol om medewerkers te ondersteunen om vrijheid qua werktijden goed te beheren”, zegt Cathy Geerts.

Zo geeft de helft van de Belgische bedienden (50%) aan dat het bijhouden van de werkuren hen helpt om hun work-life balans te bewaren. Ze vinden tijdsregistratie van de gewerkte uren een goede manier om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7% van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.


Peter s’Jongers, CEO van Protime, licht toe: “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we iets te intensief aan het sporten zijn, kunnen ook online registratietools een alarmbel doen afgaan. Hier kunnen leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen.”

Vier op de tien checkt e-mails na de werkuren

Toch is het behouden van die balans niet voor iedereen even voor de hand liggend. Zo zegt 41% van de Belgische bedienden dat ze na de werkuren wel eens e-mails van het werk checken of werkgerelateerde telefoontjes beantwoorden. In Noorwegen loopt dit op tot 56%, een groot contrast met Duitsland waar 3 op 10 bedienden sporadisch bezig is met werkgerelateerde telefoons of e-mails na de uren.


“Door het verplichte thuiswerken door de coronacrisis hebben veel medewerkers de afgelopen jaren kennisgemaakt met een flexibelere invulling van werkuren. Werknemers zien het als een groot voordeel om te kunnen kiezen waar en wanneer ze werken, of ze van op kantoor of thuis werken. Dat betekent dus ook dat ze iets vaker na de uren hun mailbox openen, omdat ze tijdens de traditionele uren ook een andere invulling aan hun dag geven. Tegelijkertijd vervaagt daardoor de grens tussen het takenpakket en het uitgevoerde werk. We merken uit de studie dat het bijhouden van de gewerkte uren voor heel wat werknemers helpt om de work-life balans te bewaren, maar er zijn zeker individuele verschillen die een gepersonaliseerde aanpak vragen”, besluit Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx.

Over de survey

In het kader van de War for Talent voerde iVox een onderzoek uit in opdracht van SD Worx en Protie naar hoe Europese werknemers omgaan met hun tijd. Het onderzoek focust op aantrekkellijk werkgeverschap in de war for talent, waarbij gekeken werd naar wat medewerkers zoeken in een werkgever, en waar werkgeers op focussen om een aantrekkelijke werkgever te zijn/worden. In het onderzoek komen 7 puzzelstukken aan bod, waar werkgevers mee aan de slag kunnen: welzijn en mensgerichte hr, flexibele werkorganisatie, motiverend loonbeleid, inspirerende en activerende cultuur, digitale werkplek, talentbeheer in duurzame loopbanen en rekrutering.

Het onderzoek werd uitgevoerd in februari en maart 2022 in België, Duitsland, Frankrijk, Finland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. In totaal werden er 10.119 werknemers bevraagd (zo’n 1000 per land), waarvan 5.495 bedienden. De steekproef is representatief voor de specifieke lokale arbeidsmarkten en heeft eenzelfde samenstelling volgens geslacht, leeftijd en diploma als die van de actieve arbeidspopulatie in de betrokken landen.

Bron: SD Worx, april 2022

Mots clés

Articles recommandés

Welke feestdagen staan voor de deur van 2025?

Bedienden privésector (PC 200) loonindexering 1 januari 2025: prognose is 3,56%