Brussel biedt terugbetaling kosten bij aanwerving van een werkzoekende met een beperking

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorziet sedert 1 juli 2024 onder bepaalde voorwaarden een éénmalige premie voor werkgevers om de extra kosten in verband met de aanwerving van een niet-werkende werkzoekende met een handicap te vergoeden. De werknemer moet op het moment van de aanwerving en tijdens de volledige duur van de overeenkomst in Brussel gedomicilieerd zijn.

Wie ?

De premie kan worden toegekend voor de aanwerving van een niet-werkende werkzoekende met een verminderde arbeidsgeschiktheid die niet meer voltijds of deeltijds leerplichtig is en die de wettelijke pensioenleeftijd nog niet heeft bereikt. Deze werkzoekenden zullen in principe een attest ‘activa.brussels verminderde arbeidsgeschiktheid’ bezitten. Deze premie geldt niet voor doelgroepwerknemers binnen een maatwerkbedrijf.

Welke uitgaven ?

De premie bedraagt € 5.000 en is bedoeld om de professionele inschakeling van de niet-werkende werkzoekende te bevorderen. De premie is bedoeld om de extra uitgaven te dekken die verband houden met de aanwerving, uitgezonderd het loon. Het betreft meer specifiek de volgende uitgaven:

· de inrichting van de werkpost van de werknemer om de professionele integratie te bevorderen;

· de aankoop van specifiek materiaal waarmee de werknemer de dagelijkse taken correct kan uitvoeren;

· de inrichting van de lokalen van de werkgever met het oog op de installatie of verbetering van voorzieningen die de veiligheid van de werknemer kunnen verbeteren;

· de uitgaven in verband met de opleiding van de nieuwe werknemer of bewustmakingsacties rond handicap die worden gegeven aan alle medewerkers van de onderneming waar de werknemer in dienst is;

· elke andere uitgave met het oog op het ondersteunen, vergemakkelijken en implementeren van voorwaarden voor een geslaagde indiensttreding bij de onderneming of de begeleiding van de werknemer bij de uitvoering van zijn functie.

De stappen die de werkgever onderneemt om de integratie van de werknemer met een handicap te bevorderen, moeten worden uitgevoerd in overeenstemming met de aanbevelingen van de interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Om de premie te kunnen genieten, moet de werkgever de werknemer met een handicap aanwerven met een arbeidsovereenkomst die minstens halftijds is en voor onbepaalde duur of voor minstens zes maanden.

De werkgever heeft geen recht op de premie bij de aanwerving van een niet-werkende werkzoekende ter vervanging van en in dezelfde functie als een werknemer die in de zes maanden voorafgaand aan de aanwerving werd ontslagen. De premie wordt ook niet toegekend aan de werkgever wanneer de werknemer met een beperking al in dienst was bij deze werkgever in de periode van twaalf maanden voorafgaand aan de aanwerving.

De werkgever moet de premie aanvragen bij Actiris aan de hand van een elektronisch aanvraagformulier binnen een termijn van twee maanden na het begin van de arbeidsovereenkomst.

Formaliteiten

De aanvraag bevat minstens de volgende gegevens:

· de identiteit of benaming van de werkgever, het adres van de maatschappelijke zetel en het ondernemingsnummer;

· de identiteit van de werknemer, de woonplaats en het identificatienummer voor de sociale zekerheid;

· een kopie van de arbeidsovereenkomst van de werknemer;

· een verklaring op erewoord dat voldaan is aan de voorwaarden met betrekking tot de besteding van de premie aan de extra uitgaven met betrekking tot de aanwerving van de werknemer.

Actiris

Actiris zal de premie betalen binnen een termijn van twee maanden na het indienen van het volledige aanvraagdossier door de werkgever.

De werkgever moet binnen een termijn van twaalf maanden na de betaling van de premie aan Actiris wel nog een activiteitenverslag bezorgen met een gedetailleerde opgave van de initiatieven die de werkgever heeft genomen ter ondersteuning van de professionele inschakeling van de werknemer in de onderneming, met inbegrip van de verstrekte begeleiding en het bewijs van de kosten die hiervoor door de werkgever zijn gemaakt.

Actiris zal het bedrag van de premie dat niet binnen de periode van twaalf maanden na de betaling werd besteed aan extra uitgaven in verband met de aanwerving van de werknemer terugvorderen van de werkgever.

Meer informatie omtrent deze premie en eventuele andere steunmaatregelen kan bekomen worden bij Actiris via www.actiris.brussels.be of via het nummer 02/505 79 15.

Bron: Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 2 mei 2024 tot de invoering van een tewerkstellingssteun voor de aanwerving van een werkzoekende met een handicap, BS 15 mei 2024.


Mots clés

Articles recommandés

Hervorming van het Vlaams doelgroepenbeleid: wat betekent dit voor werkgelegenheid en bedrijven?

Waarom de forfaitaire VAA’s absoluut niet mogen worden afgeschaft!

Dresscode in onderneming : ins en outs ...