Circulaire 2020/C/116 betreffende het verstrekken voor liefdadigheidsdoeleinden van voedingsmiddelen en levensnoodzakelijke niet-voedingsmiddelen

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Belasting over de toegevoegde waarde publiceerde op 09/09/2020 de circulaire 2020/C/116.

Deze circulaire becommentarieert hoofdstukken 2 en 3 van het koninklijk besluit nr. 59 van 18.05.2020 met betrekking tot de onttrekking van handelsgeschenken van geringe waarde en de onttrekking voor liefdadigheidsdoeleinden van voedingsmiddelen en levensnoodzakelijke niet-voedingsmiddelen andere dan goederen die op duurzame wijze kunnen worden gebruikt, wat de belasting over de toegevoegde waarde betreft. Voornoemd koninklijk besluit geldt ter uitvoering van artikel 12, § 1, derde lid, van het Btw-Wetboek.


Inhoudstafel

1. Inleiding

2. De onttrekkingen van voedingsmiddelen met het oog op het verstrekken ervan voor liefdadigheidsdoeleinden (artikel 12, § 1, eerste lid, 2°, b) van het Btw-Wetboek)

2.1. Bedoelde voedingsmiddelen

2.1.1. Algemene kenmerken van de beoogde voedingsmiddelen

2.1.2. Voedingsmiddelen die niet meer tegen de normale commercialisatievoorwaarden kunnen worden verkocht

2.2. In welke vorm kunnen de voedingsmiddelen worden geschonken?

2.3. Welke belastingplichtigen zijn door de regeling beoogd?

2.4. Aan wie mag de btw-belastingplichtige de voedingsmiddelen schenken?

2.5. Het gratis karakter van de schenkingen en uitzonderingen

2.6. Btw-verplichtingen

2.6.1. Document dat de schenking vaststelt – het schenkingsdocument

2.6.2. Vereenvoudiging: het verzameldocument

3. De onttrekkingen van levensnoodzakelijke niet-voedingsmiddelen andere dan goederen die op duurzame wijze kunnen worden gebruikt, met het oog op het verstrekken ervan voor liefdadigheidsdoeleinden (artikel 12, § 1, eerste lid, 2°, c) van het Btw-Wetboek)

3.1. Bedoelde goederen

3.1.1. Algemene kenmerken van de beoogde goederen

3.1.2. Goederen die niet meer tegen de normale commercialisatievoorwaarden kunnen worden verkocht

3.2. Welke belastingplichtigen zijn door de regeling beoogd?

3.3. Aan wie mag de btw-belastingplichtige de goederen schenken?

3.4. Het gratis karakter van de schenkingen en uitzonderingen

3.5. Btw-verplichtingen

3.5.1. Document dat de schenking vaststelt

3.5.2. Vereenvoudiging: het verzameldocument

4. De verdeelplatformen

4.1. Wat is een verdeelplatform?

4.2. Hoe kan een verdeelplatform worden erkend?

4.3. Mag een verdeelplatform een vergoeding vragen voor de verdeling van de goederen?

4.4. Samenwerkingsovereenkomsten die het verdeelplatform moet sluiten

4.4.1. Samenwerkingsovereenkomst tussen het verdeelplatform en een belastingplichtige-schenker

4.4.2. Samenwerkingsovereenkomst tussen het verdeelplatform en een andere begunstigde

4.5. Btw-verplichtingen van verdeelplatformen

4.5.1. Document vereist in de relatie belastingplichtige-schenker en verdeelplatform – het 'schenkingsdocument'

4.5.2. Document vereist in de relatie verdeelplatform en andere begunstigde – het 'verdeeldocument'

4.5.2.1. Mogelijkheid 1: één document per verdeling van goederen

4.5.2.2. Mogelijkheid 2: het verzameldocument

4.5.3. Bij te houden register

5. Recht op aftrek in hoofde van de belastingplichtige-schenker

6. Mogelijke naheffing in hoofde van de belastingplichtige-schenker

7. Inwerkingtreding


Bron: FOD Financiën

Mots clés

Articles recommandés

18% meer schenkingen in de eerste negen maanden van 2024! Fiscaliteit, de trefwoord ?

Strengere regels voor schenkingen in Vlaanderen vanaf 1 januari 2025

Grondwettelijk Hof oordeelt dat woonzorgcentra onbekwaam zijn om schenkingen en legaten van hun bewoners te ontvangen