Circulaire 2020/C/60 over de belastingvermindering voor kinderoppas voor activiteiten die worden geannuleerd in het kader van COVID-19

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 24/04/2020 de circulaire 2020/C/60 over de belastingvermindering voor kinderoppas voor activiteiten die worden geannuleerd in het kader van COVID-19.

Deze circulaire handelt over een tijdelijke maatregel die wordt genomen in het kader van het bestrijden van COVID-19 wat betreft de belastingvermindering voor kinderoppas.


BIJLAGE: Modelattest


Inhoudstafel

I. Inleiding
II. Bespreking

1. Huidige regeling
2. Tijdelijke maatregel in het kader van COVID-19

III. Duurtijd van de maatregel
IV. Wettelijke basis


I. Inleiding

1. In het kader van de strijd tegen COVID-19, heeft de minister van Financiën beslist om, gelet op de hoogdringendheid en de ernst van de situatie voor de bevolking, uitzonderlijke en tijdelijke fiscale maatregelen te nemen.


2. De hier besproken tijdelijke bepaling heeft betrekking op de belastingvermindering voor uitgaven gedaan voor een opvangactiviteit die wordt geannuleerd in het kader van COVID-19. Als die opvang reeds (geheel of gedeeltelijk) werd betaald, en de ouders vorderen het betaalde geld niet terug, zullen deze uitgaven, onder bepaalde voorwaarden, toch recht geven op de belastingvermindering.


II. Bespreking
1. Huidige regeling

3. Uitgaven voor kinderoppas kunnen, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, recht geven op een belastingvermindering van 45 % van de werkelijk betaalde uitgaven, desgevallend beperkt tot 11,20 euro per oppasdag per kind (1).

(1) Art. 14535, WIB 92 en art. 6318/8, KB/WIB 92.


4. Enkel dagen waarop er daadwerkelijk opvang is geweest, komen in aanmerking voor de belastingvermindering.


5. Wanneer een kind niet deelneemt aan een bepaalde opvangactiviteit waarvoor reeds een bedrag werd vooruitbetaald, dan wordt dit niet als een uitgave voor kinderopvang aangemerkt omdat geen effectieve opvang heeft plaatsgevonden (2).

(2) Nr. 14535/31, ComIB 92.


6. Op het attest mag de organisator van de opvang dan ook enkel de dagen vermelden waarvoor er effectief opvang is verricht. In geval een kind niet deelneemt aan een bepaalde opvangactiviteit, maar er toch een bedrag werd betaald, mogen de dagen waarop het kind afwezig was niet op het attest worden vermeld (3).

(3) Randnummers 51 en 61 van de circulaire Ci.RH.26/575.199 van 20.07.2006.


2. Tijdelijke maatregel in het kader van COVID-19

7. Omwille van COVID-19 zijn alle jeugdactiviteiten tijdens de paasvakantie geschrapt. Om te vermijden dat jeugdorganisaties en andere organisatoren massaal in financiële problemen zouden komen, wordt aangedrongen op solidariteit van de betrokken ouders. Die ouders, of althans de ouders voor wie dat financieel mogelijk is, zouden solidair kunnen zijn door het inschrijvingsgeld voor kampen en activiteiten niet terug te vragen.


8. Die solidariteit wordt fiscaal ondersteund. Wie zijn inschrijvingsgeld niet terugvraagt, zal, onder de hierna vermelde voorwaarden, toch recht hebben op de belastingvermindering, ook al heeft er geen effectieve opvang plaatsgevonden.

Deze tijdelijke maatregel is van toepassing op de uitgaven voor kinderoppas die betrekking hebben op opvang gedurende de periode dat de maatregelen in de strijd tegen het COVID-19 virus van toepassing zijn, zijnde ten vroegste vanaf 14.03.2020 en tot de einddatum van deze periode vastgesteld door de overheid.


9. Voorwaarden waaronder de uitgaven gedaan voor een activiteit die wordt geannuleerd omwille van COVID-19, toch recht geven op de belastingvermindering:

  • De opvangactiviteit wordt geannuleerd omwille van de maatregelen in het kader van COVID-19.
  • De ouders hebben effectief uitgaven gedaan voor de geannuleerde activiteit.
  • De uitgaven zouden in aanmerking gekomen zijn voor de belastingvermindering indien er effectief opvang had plaatsgevonden. Zo komt bijvoorbeeld opvang uitgebaat door een commerciële onderneming niet in aanmerking voor de belastingvermindering.
    Er is dus m.a.w. voldaan aan alle voorwaarden van art. 14535, WIB 92, met uitzondering van de voorwaarde 'effectieve opvang'.
  • De ouders hebben het recht om hun uitgaven terug te vorderen, maar beslissen om dit niet te doen. Die beslissing is definitief en onherroepelijk. Wie zijn uitgaven geheel of zelfs gedeeltelijk terugvordert, heeft geen recht op de belastingvermindering.
  • De organisator reikt aan de ouders het modelattest uit dat reeds bestaat voor deze materie (4).
    Tijdens deze tijdelijke maatregel mogen, in afwijking van de geldende richtlijnen (3), de dagen waarvoor omwille van de annulatie geen effectieve opvang werd verricht op het attest worden vermeld, maar enkel op voorwaarde dat de ouders beslissen om hun reeds gedane uitgaven niet terug te vorderen.
    Wanneer ouders hun gedane uitgaven toch volledig of gedeeltelijk terugvorderen, mag er geen attest worden uitgereikt (5).


(3) Randnummers 51 en 61 van de circulaire Ci.RH.26/575.199 van 20.07.2006.
(4) Het modelattest is toegevoegd als bijlage bij deze circulaire.
(5) Ook niet voor het gedeelte dat desgevallend niet werd teruggevorderd. Van zodra een deel van de gedane uitgaven wordt teruggevorderd, komen de totale uitgaven immers niet meer in aanmerking voor de belastingvermindering.


III. Duurtijd van de maatregel

10. Deze bepaling in het kader van de strijd tegen het COVID-19 virus is van toepassing op de uitgaven voor kinderoppas die betrekking hebben op opvang gedurende de periode dat de maatregelen in de strijd tegen het COVID-19 virus van toepassing zijn, zijnde ten vroegste vanaf 14.03.2020 en tot de einddatum van deze periode vastgesteld door de overheid.


IV. Wettelijke basis

11. Teneinde aan de betrokkenen volledige rechtszekerheid te garanderen zal de inhoud van deze circulaire bij wet worden bekrachtigd.


Bron: Fisconetplus

Mots clés

Articles recommandés

Flexi-jobs - Vlaamse kinderopvang vanaf 1 juli 2024

Overzicht van veranderingen op 1 april 2024? Minimumloon boven de 2.000 euro, kilometervergoeding, werkbonus, flexi-jobs, vrijstelling van bedrijfsvoorheffing…

In 2022 was het brutoloon voor mannen 15% hoger dan voor vrouwen. Hoe kunnen we deze loonkloof dichten?