Controle op telewerk in de tertiaire sector

De sociale-inspectiediensten voeren in januari 2021 een nationale flitscontrole uit rond het verplicht telethuiswerk in de tertiaire sector (dienstverlening).



Verplichtingen voor de werkgevers


Op aangeven van de Nationale Veiligheidsraad is telethuiswerk verplichtbij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.


Het M.B. van 1 november 2020 maakte inderdaad telewerk verplicht bij alle ondernemingen, voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening. De handhaving van deze en andere coronamaatregelen maakt sinds 5 november deel uit van iedere terreincontrole door de sociale inspectiediensten.


Na de onrustwekkende vaststelling dat bijna de helft van de gecontroleerde werkgevers betrapt wordt op inbreuken op de coronamaatregelen, verzocht Minister Dermagne (Minister van Economie en Werk), om meer en intensievere controles op het verplicht telewerk.


Het strategisch comité van de SIOD heeft daarom beslist om vanaf januari 2021 een actiecampagne ‘Verplicht telewerk’ op te starten, inclusief:


  • Een flitscontrole (vooraf aangekondigde actie) door de inspectiediensten omtrent verplicht telewerk binnen de tertiaire sector;
  • Een communicatietraject om de ondernemingen, verenigingen en diensten te informeren omtrent verplicht telewerk.


De flitscontroles hebben een ontradend effect voor ogen, door aan de overtreders duidelijk te maken dat het risico dat ze gevat worden reëel is. Het informatieve en preventieve karakter weerhoudt de inspectiediensten er echter niet van om sancties op te leggen wanneer er ernstige inbreuken worden vastgesteld. Die grootschalige actie gebeurt bovenop de gebruikelijke willekeurige controles.


Op zoek naar pertinente informatie


De SIOD heeft op zijn website specifieke checklists gepubliceerd waar werkgevers alle Covid-19-maatregelen kunnen terugvinden.


Meer informatie over de specifieke Covid-19-maatregelen en de verplichtingen voor werkgevers vindt u op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg


Bronnen


Mots clés

Articles recommandés

Maakte u gebruik van de COVID-akkoorden die België afsloot met haar buurlanden? Zet u dan maar schrap.

Hogere kantoorvergoeding vanaf 1 januari 2023

Circulaire 2022/C/111 over tussenkomsten van de werkgever voor thuiswerk