Coronavirus - extra socio-economische en gezondheidsmaatregelen (11 april 2020)

Zaterdag 11 april, is de Kern, uitgebreid met de voorzitters of vertegenwoordigers van de tien partijen (N-VA, PS, MR, Ecolo, CD&V, Open VLD, sp.a, Groen, cdH, DéFI) virtueel bijeen gekomen. Op de agenda ,verschillende eenvoudige besluiten of volmachtsbesluiten.
Al deze maatregelen werden dit weekend door de ministerraad aangenomen, voordat ze naar de Raad van State worden gestuurd.
Maatregelen met gevolgen voor de begroting moeten aan een administratieve en budgettaire controle worden onderworpen.



Goed om weten


Op donderdag 12 maart kondigde de Nationale Veiligheidsraad de federale fase van het crisisbeheer af. Er werden verschillende maatregelen genomen om de verspreiding van het virus te beperken.


> De versterkte maatregelen van de federale fase van d werden vastgelegd in een Ministerieel Besluit (geactualiseerd op 23 maart 2020) en de aanvulling op dit Ministerieel Besluit (24/03/2020) van de Minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid.


> Het Ministerieel Besluit van 3 april 2020 volgt hier een verdere aanvulling op over de verlenging van de maatregelen t.e.m. 19 april 2020.


> Het Koninklijk Besluit van 6 april 2020 over de bestrijding van de niet-naleving van de dringende maatregelen om de verpsreiding van het coronavirus te beperken door de invoering van Gemeentelijke Administratieve Sancties.


> De Nationale Veiligheidsraad heeft maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Deze maatregelen hebben een wettelijke basis gekregen in een aantal Ministeriële besluiten. Om de bevolking te begeleiden bij het juist toepassen en interpreteren van deze maatregelen zijn deze juridische documenten omgezet in een lijst met vragen en antwoorden door vertegenwoordigers van de verschillende ministeriële kabinetten en vertegenwoordigers van de federale en regionale overheden (binnen het federaal coördinatiecomité). Deze vragenlijs is geen juridisch document, enkel op basis van de ministeriële besluiten kan sanctionerend worden opgetreden. Raadpleeg de lijst met meest gestelde vragen.


Welke nieuwe maatregelen ?

> Het instellen van een tijdelijk moratorium op faillissementen van bedrijven.

Tijdens deze moeilijke periode zal elke onderneming als schuldenaar, die in moeilijkheden verkeert als gevolg van covid-19, worden beschermd tegen bewarend en uitvoerend beslag, faillietverklaring en gerechtelijke ontbinding. Bovendien zullen de betalingstermijnen die opgenomen zijn in een reorganisatieplan, verlengd worden. En overeenkomsten gesloten vóór de inwerkingtreding van het koninklijk besluit kunnen niet eenzijdig of gerechtelijk ontbonden worden.


>Vrijwillige overuren

Vrijstelling van belasting voor vrijwillige overuren (220 uur) in de zogenaamde kritische sectoren (zie bijlage MB 23.03.2020) tot 30 juni 2020.


> Tijdelijk werklozen

De mogelijkheid voor tijdelijk werklozen om op een flexibele manier en zonder inkomensverlies tijdelijk in de tuinbouw- en bosbouwsector te werken. Zo krijgt de werknemer voor een volledige werkdag bijvoorbeeld het normale loon voor de uitgeoefende functie en 75% van de tijdelijke werkloosheidsuitkering.


> Flexibele werktijden, detachering en tijdelijk werk

Een versoepeling inzake flexibele werktijden, detachering en tijdelijk werk om het tijdelijk ter beschikking stellen van vaste werknemers van andere bedrijven aan werkgevers in "kritische" sectoren te vergemakkelijken. Mechanismen om werknemers te beschermen tegen sociale dumping, zoals het beginsel van gelijke verloning voor gelijk werk, blijven uiteraard van toepassing.


> Studenten

De neutralisatie van de werkuren van studenten in de tweede helft van 2020, zodat ze niet meetellen voor de berekening van het quotum (475 uur per jaar). Studenten kunnen dus de beroepsbevolking versterken in kritieke sectoren zoals de detailhandel of de voedingssector.


> Contracten van bepaalde duur

De mogelijkheid van korte opeenvolgende contracten van bepaalde duur in kritische sectoren voor een periode van drie maanden.


> Asielzoekers

Toegang van asielzoekers tot de arbeidsmarkt op voorwaarde dat zij hun aanvraag hebben ingediend bij het CGVS. Zij zullen de mogelijkheid hebben om te werken voor de duur van de procedure, met inbegrip van de duur van een eventueel beroep tegen de beslissing die is ingediend bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen. Het doel is het gebrek aan arbeidskrachten, met name seizoensarbeiders, te compenseren.


> Werkloosheidsuitkeringen

Het bevriezen van de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen tijdens de crisisperiode.


> Overbruggingsrecht

De bevestiging van een overbruggingsrecht voor zelfstandigen in bijberoep "klassiek" wanneer het gaat om zelfstandigen die maximaal bijdragen; "aangepast" voor bepaalde zelfstandigen in bijberoep (met een inkomen tussen 6996,89 en 13993,78) en actieve gepensioneerden (inkomen >6996,89) die verplicht zijn hun activiteiten te onderbreken door Covid-19.


> Gezondheid

Op gebied van gezondheid werd het wetgevend kader besproken om het - als laatste redmiddel - mogelijk te maken dat gezondheidspersoneel dat nog niet was ingezet voor de crisis, wordt opgevorderd. Dat om het bestaande contingent gezondheidswerkers die kunnen helpen bij het beheer van de crisis, met name in woonzorgcentra, in stand te houden of zelfs te vergroten. Of er personeel wordt opgevorderd, is afhankelijk van de urgentie van de situatie. Vrijwillige aanwerving of bijstand door personeel dat momenteel economisch werkloos is, heeft de voorkeur.


Er werd ook besproken om de bevoegdheden van de wetgever tijdelijk te delegeren aan de minister van Volksgezondheid (regels en termijnen) en aan de administrateur-generaal van het RIZIV (technische aspecten) om de toegankelijkheid van de gezondheidszorg te garanderen. Zo kunnen bijvoorbeeld alternatieven voor fysieke consultaties worden ontwikkeld (zoals nu al het geval is), kunnen marginale aanpassingen voor de terugbetaling worden toegepast of kunnen zorgverleners die niet meer aan de voorwaarden voldoen, worden beschermd (bijv. consultaties per videoconferentie als de voorwaarde een fysieke consultatie was). Deze beslissingen worden genomen in gericht overleg met de verzekeringsmaatschappijen en dienstverleners binnen het RIZIV.


>Toekenning van een staatswaarborg


Tenslotte is tijdens de vergadering ook de toekenning van een staatswaarborg besproken voor bepaalde kredieten die in het kader van de bestrijding van de economische gevolgen van het coronavirus zijn aangegaan. Dit besluit heeft tot doel nieuwe kredieten tot 50 miljard te garanderen voor niet-financiële ondernemingen waaronder zelfstandigen en rechtspersonen in de non-profitsector.


De Europese Commissie heeft nu groen licht gegeven voor de federale garantieregeling van 50 miljard.


Concreet, volgens Vice-Premier Alexander De Croo,


- Onder de garantieregeling die nu groen licht krijgt van de Europese Commissie, vallen alle nieuwe kredieten en kredietlijnen met een maximale looptijd van 12 maanden die banken zullen verstrekken aan levensvatbare niet-financiële bedrijven, zelfstandigen en non-profit organisaties die tot en met 30 september 2020 worden verstrekt (exclusief herfinancieringskredieten).

- Banken hebben de mogelijkheid om 15% nieuwe kredieten buiten de waarborgregeling te plaatsen. Op deze manier wordt vermeden dat bedrijven die niet getroffen zijn door de coronacrisis de vergoeding in het kader van de waarborgregeling moeten betalen.
- De Nationale Bank van België en de Thesaurie zullen samen met Febelfin een systeem van monitoring opzetten om de garantieregeling evenals de engagementen van de financiële sector op te volgen.


Deze maatregel heeft terugwerkende kracht (1 april) en is gepubliceerd in het BS van 15 april 2020 - 14 APRIL 2020. — Koninklijk besluit tot toekenning van een staatswaarborg voor bepaalde kredieten in de strijd tegen de gevolgen van het coronavirus, bl. 26211.


Alexander De Croo: “Bedrijven die voor de coronacrisis gezond waren, moeten dat ook na de crisis zijn. Een vlotte kredietverlening is daarbij essentieel. Het activeren van deze garantieregeling is opnieuw een belangrijke stap om de financiering van onze kmo’s en bedrijven de volgende maanden te waarborgen.”

“Gisteren werd al bekend dat de banken op één week tijd al aan 86.000 kredieten zes maanden betalingsuitstel hebben verleend. Dat is goed voor in totaal één miljard financiële ademruimte voor mensen en bedrijven die door de coronacrisis zijn getroffen. Na de goedkeuring van de garantieregeling is het nu aan de banken om ook de nieuwe kredietverlening op gang te trekken voor onze Belgische kmo’s en bedrijven. Die middelen zijn meer dan ooit nodig.”


Bronnen


Eerste Minister, 11 april 2020, Extra socio-economische en gezondheidsmaatregelen in de strijd tegen covid-19


Vice Premier, 11 april 2020,Groen licht Europese Commissie voor Belgische garantieregeling 50 miljard -


Crisiscentrum, Coronavirus: de antwoorden op al je vragen; 8 april 2020


BS, 15 april 2020, "14 APRIL 2020. — Koninklijk besluit tot toekenning van een staatswaarborg voor bepaalde kredieten in de strijd tegen de gevolgen van het coronavirus, bl. 26211.


Mots clés

Articles recommandés

Verkoop van tweedehandsvoertuigen: te veel wantoestanden!

Verhoging van bepaalde sociale uitkeringen op 1 mei 2024

Circulaire 2024/C/15 over de belastingverminderingen voor werkloosheidsuitkeringen