De coronacrisis spaart ook de VZW's niet. Net als andere organisaties en bedrijven worden zij getroffen door de lockdownmaatregelen. In dit artikel geven we enerzijds een overzicht van de verschillende steunmaatregelen die beschikbaar zijn voor VZW's, en anderzijds van de maatregelen die specifiek genomen werden om bepaalde verenigingssectoren te ondersteunen, zoals cultuur, socio-professionele integratie of persoonsgebonden hulpdiensten.
Vzw's komen op het vlak van belastingen en sociale zekerheid in aanmerking voor dezelfde steun als andere ondernemingsvormen. Bijvoorbeeld:
Het overzicht van deze maatregelen vindt u in onze faq, rubriek 2 (steunmaatregelen aan ondernemingen)
Vzw's die een btw-plichtige activiteit uitoefenen, kunnen ook in aanmerking komen voor de eenmalige premie van € 4.000 van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, op voorwaarde dat ze actief zijn in een van de sectoren die in aanmerking komen en voldoen aan de andere voorwaarden voor de premie:
Ga naar www.premiecovid.brussels en klik op de blauwe knop “criteria controleren” om te bepalen of u in aanmerking komt voor de premie en vul, indien van toepassing, het formulier in. (Voor meer details over de voorwaarden en de procedure voor deze premie, zie rubriek 2 van onze FAQ-pagina (steunmaatregelen aan ondernemingen”).
De Brusselse regering heeft daarnaast een nieuwe compensatiepremie van 2.000 euro aangekondigd. Die premie is bedoeld ter ondersteuning van de ondernemers en micro-ondernemingen (tussen 0 en 5 vte's) die hun activiteit aanzienlijk zien dalen als gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. De praktische voorwaarden moeten nog worden verduidelijkt. Als u automatisch op de hoogte wilt worden gehouden over dit nieuws, vul dan zeker uw e-mailadres in.
Wordt uw vzw gesubsidieerd? Dan is het raadzaam om rechtstreeks contact op te nemen met uw subsidiërende overheid om haar standpunt te kennen in de context van de coronacrisis.
We geven hieronder een overzicht van de specifieke maatregelen voor bepaalde activiteitensectoren in het Brusselse Gewest:
Hun bestaande subsidies blijven ook behouden en er is een administratieve vereenvoudiging gepland voor alle sectoren van de gezondheidszorg, de sociale sector, de bijstand aan personen, opleiding, de sociaal-professionele inschakeling en de sociale cohesie.
De VGC behoudt ook de facultatieve subsidies voor evenementen die in de periode van 1/03 tot 30/04/2020 waren gepland en zijn uitgesteld. De subsidies kunnen worden gebruikt om de facturen die al waren aangegaan voor geannuleerde evenementen te betalen. De administratieve procedures ter rechtvaardiging daarvan zullen worden vereenvoudigd.
De vergaderingen van de Raad van Bestuur (Rvb) kunnen virtueel gebeuren via videoconferenties, op voorwaarde dat het principe van "collegialiteit" wordt gerespecteerd, d.w.z. dat de standpunten van alle leden kunnen worden gedeeld en besproken, net zoals in de gewone vergaderingen.
Tenzij uw statuten dat verbieden, kunnen bepaalde besluiten ook schriftelijk worden genomen. Dergelijke schriftelijke besluiten moeten met eenparigheid van stemmen worden genomen (bijvoorbeeld een schriftelijke tekst die expliciet door alle leden is goedgekeurd en ondertekend).
Voor de Algemene Vergaderingen voorziet de wet geen mogelijkheid voor een schriftelijke procedure of een andere vorm van stemmen op afstand voor vzw's, die verplicht een beraadslagende algemene vergadering moeten houden.
In dit artikel vindt u daarover meer informatie.
Auteur: Catherine Iwankiw, adviseur 1819
Bron: 1819.Brussels