De waardering van digitale activa in de metaverse.

De opkomst van de metaverse zal er hoe langer hoe meer voor zorgen dat virtuele en augmented reality in ons dagelijks leven zal worden geïntegreerd. Dit zal er niet enkel voor zorgen dat we op een andere manier met elkaar zullen omgaan, maar ook dat onze manier van werken zal veranderen. Maar daarnaast zal de metaverse er ook voor zorgen dat we digitaal vermogen kunnen opbouwen, gaande van digitale valuta tot digitale identiteiten, digitaal vastgoed, digitale kunstwerken en in-game valuta.

Digitale valuta zoals Bitcoin, Ethereum en andere cryptocurrency zijn het best gekend als digitale activa. Net zoals de financiële valuta hebben digitale valuta hun eigen waarde en heel wat beleggers hebben reeds digitale valuta in hun portefeuille.

Maar digitale valuta zijn niet de enige digitale activa binnen de metaverse. Ook andere activa kunnen een belangrijke financiële waarde hebben.

Denk maar aan avatars of andere digitale representaties binnen de metaverse. Unieke avatars kunnen een zekere populariteit verkrijgen binnen de metaverse bijvoorbeeld als artiest en hierdoor een financiële waarde ontwikkelen. Maar ook voor digitaal vastgoed bestaat er ondertussen een markt in de metaverse. Digitale percelen land, gebouwen, en virtuele ruimtes kunnen worden gekocht, verkocht en ontwikkeld binnen verschillende metaverse-platforms en dus een economische waarde genereren. Het zelfde geldt voor Non-Fungible Tokens (NFT’s) die binnen de kunstwereld ondertussen vrij populair zijn en tot een eigen commercieel circuit hebben geleid. En tot slot zijn ook in-game valuta en virtuele goederen belangrijke assets in de metaverse. In veel metaverse-platformen kunnen spelers in-game valuta kunnen verdienen of kopen om virtuele goederen, uitrusting, en andere digitale items te verwerven om hun virtuele ervaring te verbeteren.

Met de stijgende belangstelling voor digitale activa, groeit ook de belangstelling voor het waarderen van deze activa exponentieel. Een correcte waardering van de financiële waarde van digitale activa is onder meer van belang voor het bepalen van de waarde van een onderneming, voor het bepalen van afschrijvingen, voor de berekening van meerwaardebelastingen en voor het bepalen van successierechten.

In bepaalde gevallen is de waardering van digitale activa relatief eenvoudig. Dit is het geval voor wat digitale valuta betreft, omdat hiervoor een eigen markt met dagelijkse waarderingen bestaat. Maar voor de andere digitale activa is dat meestal niet het geval, zodat de vraag zich stelt wat de bijvoorbeeld de huidige waarde is van virtueel vastgoed of van een NFT. Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Momenteel bestaat er immers geen unieke waarderingsmethode voor het bepalen van de waarde van digitale activa. Dit betekent dat men in de praktijk rekening moet houden met tal van factoren om de waarde van digitale activa te bepalen.

Vooreerst is digitale schaarste een belangrijke factor bij het waarderen van digitale activa. In tegenstelling tot fysieke goederen kunnen digitale activa theoretisch oneindig worden gereproduceerd. Maar via schaarste mechanismen zoals blockchain-technologie en smart contracts kunnen digitale activa uniek worden gemaakt en hierdoor waarde genereren. Zo heeft de creatie van schaarste ook gezorgd voor een belangrijk waardestijging van bepaalde NFT’s, zoals de NFT’s van de Bored Apes Yacht Club die slechts in 10.000 exemplaren werden gecreëerd. Maar ook de waarde van Bitcoin bijvoorbeeld wordt bepaald in functie het beperkte aanbod van slechts 21 miljoen munten.

Daarnaast is vergelijking een tweede belangrijke waarderingsfactor voor wat digitale activa betreft. Met de toenemende handel in digitale activa wordt het ook van langsom meer mogelijk om te waarderen op basis van vergelijking. Dit is ook het geval in de fysieke vastgoed- en kunstmarkt en kan eveneens in de digitale wereld toegepast worden.

Een andere cruciale factor bij de waardering van digitale activa is interoperabiliteit, of het vermogen om naadloos te opereren tussen verschillende platforms en ecosystemen. Digitale activa die kunnen worden overgedragen, verhandeld of gebruikt in verschillende virtuele werelden, hebben vaak een hogere waarde dan die welke beperkt zijn tot één enkel platform.

Ook perceptie en community-vorming kunnen vervolgens een belangrijke impact hebben op de waarde van digitale activa. Vaak ontstaan er communities rond specifieke digitale activa, zoals cryptocurrency-projecten of NFT-collecties die daardoor een zekere populariteit verkrijgen. Dit speelt eveneens een cruciale rol bij de waardering van digitale activa. Positieve sociale goedkeuring en virale verspreiding binnen deze communities kunnen de financiële waarde van activa aanzienlijk versterken.

De waardering van digitale activa wordt ook beïnvloed door de economische modellen en “tokenomics”. Bitcoin bijvoorbeeld wordt gewaardeerd op basis van de schaarste die wordt gecreëerd door het mining-proces en het beperkte aanbod. “Utility tokens”, dit zijn vaak NFT’s die toegang verlenen tot bijvoorbeeld evenementen of bepaalde goederen of diensten worden dan weer gewaardeerd op basis van hun bruikbaarheid binnen specifieke ecosystemen. “Governance tokens”, dit zijn NFT’s die stemrecht verlenen binnen gedecentraliseerde organisaties, verkrijgen ook vanuit hun specifieke functionaliteit een bepaalde waarde.

Het bepalen van de waarde van digitale activa is in de huidige stand van zaken geen sinecure, aangezien verschillende factoren een rol kunnen spelen. Het is dan ook van belang dat er boekhoudkundige normen worden vastgesteld om digitale activa op een correcte en uniforme manier te waarderen.

Mots clés

Articles recommandés

Akkoord op het pakket btw in het digitale tijdperk : de knelpunten ..

Autoverhuur on line : rentalcars.com informeert klanten beter

Recovery Rooms : de FSMA slaat alarm !