Drie op de tien bedrijven gebruiken mobiele app als centrale toegang tot HR-toepassingen.
Digitalisatie staat hoog op de agenda van Europese bedrijven: twee op de drie zet in op digitalisering van hun organisatie. In België ligt dit zelfs hoger, met 72%. Op vlak van HR is in ons land 6 op de 10 bedrijven begaan met digitalisatie. Al is daar nog ruimte voor verbetering, want slechts drie op de tien werkgevers bieden bijvoorbeeld een mobiele toegang naar hun centraal HR-platform. Daar liggen nog kansen voor bedrijven, want 95% van de Vlaamse volwassenen heeft een smartphone (bron: digimeter 2022). Als bedrijven investeren in HR-technologie, dan zijn de investeringen wel strategisch doordacht en meer gericht op de individuele medewerker, zoals voor team werking of training & ontwikkeling.
Dat blijkt uit de nieuwe studie in opdracht van de Europese payroll- en HR-dienstenverlener SD Worx bij 4.833 werkgevers en 16.011 werknemers in zestien Europese landen.
Belgische werkgevers hechten belang aan de digitale werkplek en een optimale digitale beleving op het werk. Met 72% scoren Belgische en Ierse bedrijven het hoogst, op Italië na. België staat hiermee in de top drie.
Dat is een positieve evolutie, want vier op de tien Belgische werknemers (39%) signaleert moeite te hebben om bij te blijven met alle digitalisering. Eén op vier vindt zelfs dat de opkomende digitalisering en automatisering hun job bedreigen. Toch omarmen ook veel medewerkers de digitalisering: 57% vindt het belangrijk om met de laatste digitale applicaties aan de slag te gaan in hun bedrijf.
Werkgevers en werknemers vinden elkaar in die uitdaging. Ongeveer zeven op tien Belgische werkgevers (68%) hechten belang aan de digitalisatie van de werkomgeving van werknemers. Al is er nog ruimte voor verbetering: nog maar drie op tien bedrijven in België biedt zijn medewerkers een mobiele app als centrale toegang tot diverse HR-systemen. Daarmee loopt België achter op de rest van Europa; enkel in Oostenrijk is de situatie minder goed. De prioriteiten liggen bij Belgische werkgevers vooral op het trainen van medewerkers in digitale ervaring (33%), de introductie van nieuwe producten en diensten (32%) en het digitaliseren van de werkplek (37%). 45% van de Belgische werknemers vindt immers dat zijn werkgever nog een lange weg heeft af te leggen voor optimale digitale beleving.
Zes op tien werkgevers zijn overtuigd dat een optimale digitale beleving helpt om medewerkers aan te trekken en te behouden. De mate waarin een bedrijf digitaliseert wordt zo een extra factor in de war of talent. Werkgevers zetten daarom in op investeringen die meer focussen op de individuele werknemer. Voor België ligt de focus anno 2023 op:
“Technologie kan medewerkers helpen in hun dagelijkse taken en persoonlijke ontwikkeling op de werkvloer. De voordelen voor personeel en organisatie rechtvaardigen investeringen in training en ontwikkeling. Maar ook personeelsgerichte applicaties die gemakkelijk toegankelijk zijn – ook via mobiele apparaten, nemen in belang toe”, aldus Veronik van Loon, Portfolio manager SD Worx Academy.
SD Worx, een toonaangevende Europese HR-dienstverlener, zet zich in om de perfecte match te creëren tussen de noden van de business, HR en de medewerkers om succes en duurzame groei in organisaties te stimuleren. Door uitgebreide enquêtes van zowel werkgevers als werknemers krijgt ze inzicht in percepties, meningen en overtuigingen over werk en de arbeidsmarkt. Dit jaar richt het onderzoek zich op drie overkoepelende thema's: digitalisering, talent en flexibiliteit. In februari 2023 heeft SD Worx gegevens verzameld uit 16 Europese landen, waaronder Oostenrijk, België, Kroatië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Spanje, Zweden, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In totaal werden 16.011 werknemers en 4.833 werkgevers ondervraagd en werden de resultaten gewogen om een betrouwbare representatie van de arbeidsmarkt van elk land te garanderen.
Bron : Sd Worx, pers, 1 juni 2023