• FR
  • NL
  • EN

Duurzaamheidsrapporten en zorgvuldigheidsplicht: eenvoudigere regels, minder bedrijven betrokken.

Het nieuwe ontwerp van regelgeving zal de vereiste hoeveelheid duurzaamheidsinformatie verminderen en de due diligence-vereisten voor bedrijven vereenvoudigen.

Met 17 stemmen voor, 6 tegen en 2 onthoudingen, heeft de Commissie juridische zaken van het Europees Parlement haar standpunt vastgesteld over een reeks wijzigingen aan de rapportageverplichtingen inzake duurzaamheid en de due diligence-verplichtingen voor bedrijven.

Knelpunten

> Minder bedrijven verplicht tot duurzaamheidsrapportage en tot naleving van due diligence-verplichtingen
> De Commissie zal een digitaal éénloketsysteem opzetten dat bedrijven gratis toegang biedt tot modellen, richtsnoeren en informatie
> Geen civiele aansprakelijkheid op EU-niveau, maar slachtoffers moeten volledige compensatie ontvangen van bedrijven die de due diligence-verplichtingen niet nakomen

Minder sociale en milieurapporten

De Commissie had aanvankelijk voorgesteld om het aantal bedrijven dat verplicht is tot het opstellen van sociale en milieurapporten met 80% te verminderen, maar de Europarlementariërs willen de reikwijdte verder verkleinen, zodat deze alleen nog zou gelden voor bedrijven met gemiddeld meer dan 1.000 werknemers en een jaarlijkse netto-omzet van meer dan 450 miljoen euro. Dit zou ook van toepassing zijn op de publicatie van duurzaamheidsinformatie onder de taxonomieregels (d.w.z. een classificatie van duurzame investeringen).

Voor bedrijven die niet langer door de regelgeving worden beperkt, zou de rapportage vrijwillig zijn, in overeenstemming met de richtsnoeren van de Commissie. Om te voorkomen dat grote bedrijven hun informatieverplichtingen afwentelen op hun kleinere handelspartners, zullen laatstgenoemden geen informatie mogen vragen die verder gaat dan de vrijwillige normen. Sectorale rapporten zouden ook vrijwillig worden en de bestaande duurzaamheidsinformatie-standaarden zouden verder worden vereenvoudigd, met de nadruk op kwantitatieve informatie en op het verminderen van de administratieve en financiële last.

De Commissie zal ook een digitaal portaal voor bedrijven opzetten, dat gratis toegang biedt tot modellen, richtsnoeren en informatie over alle Europese rapportagevereisten, als aanvulling op het Europese Single Access Point.

Due diligence geldt alleen voor grote bedrijven en leidt niet tot EU-aansprakelijkheid

Volgens de Europarlementariërs zouden de due diligence-regels, die van bedrijven eisen dat zij hun negatieve impact op mensenrechten en het milieu voorkomen en beperken, alleen van toepassing moeten zijn op grote EU-bedrijven met meer dan 5.000 werknemers en een jaarlijkse netto-omzet van meer dan 1,5 miljard euro, en op buitenlandse bedrijven waarvan de netto-omzet in de EU boven dezelfde drempel uitkomt.

In plaats van systematisch de vereiste informatie voor hun due diligence-beoordelingen van hun handelspartners te vragen, willen de Europarlementariërs dat deze grote bedrijven een risicogebaseerde aanpak hanteren, waarbij zij alleen de noodzakelijke informatie vragen wanneer er een aannemelijk vooruitzicht is op een negatieve impact op de activiteiten van hun handelspartners. Voor bedrijven die niet onder de reikwijdte van de regelgeving vallen, zou dit alleen als laatste redmiddel mogelijk zijn. Bedrijven zullen altijd verplicht blijven een transitieplan op te stellen dat hun strategie afstemt op een duurzame economie en het Akkoord van Parijs.

Bedrijven zouden verantwoordelijk moeten zijn voor schade veroorzaakt door het niet nakomen van due diligence-verplichtingen zoals voorzien in nationaal recht, in plaats van op Europees niveau. Het maximale boetebedrag voor de betreffende bedrijven zou 5% van hun wereldwijde omzet blijven, en de Commissie en de EU-lidstaten zullen de nationale autoriteiten richtsnoeren moeten geven over deze sancties.

Citaat

Rapporteur Jörgen Warborn (EVP, SE) verklaarde: "De stemming van vandaag bevestigt onze steun voor vereenvoudiging. We bieden Europese bedrijven voorspelbaarheid, met een rapport dat de kosten verlaagt, het concurrentievermogen versterkt en de groene transitie van Europa op koers houdt."

Volgende stappen

Als het Parlement het mandaat van de parlementaire commissie tijdens de volgende plenaire zitting goedkeurt, zullen de Europarlementariërs en de EU-regeringen naar verwachting op 24 oktober onderhandelingen starten over de definitieve tekst van de wetgeving.

Context

De Commissie heeft haar vereenvoudigingspakket Omnibus I op 26 februari gepresenteerd. Naast de regels die de due diligence- en duurzaamheidsrapportagevereisten vereenvoudigen, bevatte het ook uitstel van de toepassing van deze regels voor bepaalde bedrijven, die door het Parlement in spoedprocedure, in april 2025, zijn goedgekeurd.

De vereenvoudiging van de Europese regelgeving is een prioriteit voor het Parlement

De Europarlementariërs hebben herhaaldelijk gevraagd om een herziening van de Europese regelgeving om de administratieve vereisten voor bedrijven te vereenvoudigen en te verminderen.

De zogenaamde "Omnibus"-voorstellen, gepresenteerd door de Commissie in februari 2025, zijn gericht op het ondersteunen van de concurrentiekracht en welvaart van de EU en het vrijmaken van extra investeringscapaciteit voor bedrijven. Het Parlement heeft reeds bepaalde voorstellen met spoed aangenomen en boekt snelle vooruitgang bij het afronden van de overige voorstellen.


Verwante documenten





In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.

De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.

Dit artikel is oorspronkelijk in het engels geschreven, dus het is de engelse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.



Mots clés

Articles recommandés

Driekwart van de Belgen shopt online. Maar e-commerce zorgt nog altijd voor heel wat meldingen !!!

Commissie lanceert twee strategieën om invoering van AI in Europese industrie en wetenschap te versnellen

MASP: Go-live eerste fase CCI-project