FOD Economie geeft u tips en advies zeer nuttig als consument ....

FOD Economie helpt consumenten om hun rechten beter te leren kennen 28.220 meldingen in 2024 tonen aan dat sensibiliseren noodzakelijk blijft zodat burgers kunnen weten waar ze aan toe zijn en beter beschermd zijn tegen misleiding en oplichting.

Wat als…?

  • Een online bestelling niet blijkt te kloppen?
  • Je vlucht plots geannuleerd wordt?
  • Je loodgieter een buitensporige rekening presenteert?

Online aankopen, reizen, hersteldiensten, facturen... Dat zijn de onderwerpen die het vaakst worden geraadpleegd op de consumentenwebsite ConsumerConnect van de FOD Economie. Daarom lanceert de FOD Economie deze week een online campagne over de rechten van consumenten bij die onderwerpen.

Consumenten zitten vaak met vragen over hun rechten. Daarom delen we deze week eenvoudige, bruikbare tips en tricks om hen te helpen problemen te voorkomen en geschillen efficiënt aan te pakken.

— Lien Meurisse – Woordvoerster FOD Economie

Alle Belgen zijn consumenten en tijdens de Week van de Consument zetten we het recht van elke burger op eerlijke, transparante en veilige handel in de kijker. Als minister vind ik het cruciaal dat elke consument goed is geïnformeerd en beschermd. Daar waar het mis loopt, speelt de Economische Inspectie van de FOD Economie een cruciale rol door misleiding en fraude op te sporen en te bestrijden. Samen werken we aan een markt waarin consumenten met vertrouwen kunnen kopen en ondernemers eerlijk kunnen concurreren.

— Rob Beenders - Minister van Consumentenbescherming 28.220 meldingen, voornamelijk over frauduleuze webshops

Vorig jaar ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 28.220 meldingen over consumentenproblemen, waarvan 14.444 via het in 2024 gelanceerde ConsumerConnect.

Sommige problemen blijven jaar na jaar terugkomen. Valse webshops staan met 6.463 meldingen bovenaan de lijst. Ook vervelende telefoontjes en spam blijven een groot probleem, met 4.467 meldingen. Daarnaast werden er 3.117 meldingen gedaan over problemen met de levering. Phishing blijft ook een risico, met 2.277 meldingen over pogingen om persoonlijke gegevens te stelen. Tot slot waren er 1.534 meldingen over problemen met betaalmiddelen, zoals het niet aanbieden van een elektronisch betaalmiddel.

Deze cijfers tonen aan dat goede informatie en preventie essentieel zijn om consumenten te beschermen. Daarom zetten we met de Week van de Consument volop in op bewustmaking. Want hoe beter consumenten hun rechten kennen, hoe minder ze benadeeld worden.

— Lien Meurisse – Woordvoerster FOD Economie

Volg de campagne op onze sociale media

Mots clés

Articles recommandés

Onvrijwillige uitstroom bereikt hoogtepunt door stijging van ontslagen omwille van faling - Aantal ontslagen bereikt hoogste punt sinds 2020

Franse dividenden? Fiscus komt Belgische beleggers tegemoet!

Vrouwen en mannen kijken anders naar de loonkloof