Het wetsontwerp 55K3714001 stelt belangrijke wijzigingen voor op het gebied van fiscaliteit en duurzame mobiliteit. Er wordt bijzondere nadruk gelegd op het bevorderen van het gebruik van de fiets als vervoermiddel, met name via financiële stimulansen voor werkgevers en werknemers, en maakt deel uit van een bredere aanpak om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.
Wijzigingsbepalingen
Het wetsontwerp bevat diverse wijzigingen met betrekking tot belastingen, accijns op inkomsten, de belasting over de toegevoegde waarde, en wetgevingen die betrekking hebben op hypotheekzaken.
Specifieke wijzigingen
Artikel 1: Afstemming met artikel 83 van de Belgische Grondwet, benadrukkend dat de wet een materie regelt zoals vermeld in artikel 74 van de Grondwet.
Artikel 1261 van het C.D.T.D.: Technische correcties om juridische referenties te actualiseren, voornamelijk met betrekking tot operaties vrijgesteld van de belasting op beursoperaties.
Technische aanpassingen gerelateerd aan de afschaffing van de functie van hypotheekbewaarder en de herorganisatie van de diensten belast met hypotheekformaliteiten.
Artikel 82, lid 1, van de hypothecaire wet van 16 december 1851: Vervanging om de werkmethoden te moderniseren en los te koppelen van territorialiteit.
Artikel 14 van de wet van 31 juli 2023: Technische wijziging na de amendementen aangenomen door de Commissie voor Financiën en Begroting.
Bevordering van duurzame mobiliteit
De regering streeft naar een ambitieuze modale verschuiving met een aanzienlijke toename van het aandeel van duurzame mobiliteitsmodi, in het bijzonder de fiets. Het federale actieplan "Be Cyclist" van 2021 is gericht op het bevorderen van het gebruik van de fiets, vooral voor woon-werkverkeer.
Dit initiatief maakt deel uit van de dringende noodzaak om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen op het gebied van mobiliteit te verminderen.
Introductie van een jaarlijks maximum voor de vrijgestelde fietsvergoeding, vastgesteld op 2.500 euro per belastingplichtige per belastbare periode, wat overeenkomt met een afstand van 7.142 km tegen een tarief van 0,35 euro per km.
Voorstel voor een tijdelijke compensatie voor werkgevers uit de privésector die besluiten de fietsvergoeding te verhogen, in de vorm van een verrekenbare en terugbetaalbare belastingkrediet, van kracht tot het belastingjaar 2028. Deze maatregel is bedoeld om de herziening van de toepasselijke fietsvergoeding aan te moedigen.
De compensatie is beperkt tot maximaal 0,05 euro per kilometer.