Hoe de digitalisering voor verenigingen zonder winstoogmerk stimuleren ?

In ons land zijn naar schatting 100 000 vzw’s en meer dan een miljoen vrijwilligers actief. Tijdens de co- ronacrisis werd opnieuw aangetoond hoe belangrijk en onmisbaar hun rol is in onze maatschappij. Vele lokale vzw’s zorgen voor zuurstof en zijn het kloppend hart van onze samenleving. Het is dan ook belangrijk dat zij ook op de kar van de digitalisering kunnen springen om zo de papieren administratieve last die vrijwilligers kun- nen ontmoedigen te vermijden. Er moet dan ook verder werk worden gemaakt van de digitalisering voor vzw’s, zodat dit de werking van de vereniging eenvoudiger en gemakkelijker kan maken door fysieke verplaatsingen om administratie te regelen te verminderen of te vermijden.

Achtergrond

Uit een studie over de digitale maturiteit van de verenigingssector, op verzoek van de Koning Boudewijnstichting en daterend van voor corona, blijkt dat een grote meerderheid (87 %) van de verenigingen het belang van digitalisering erkent (De digitale maturiteit van de verenigingssector, Brussel, Koning Boudewijnstichting, april 2019).

Er werden al belangrijke stappen gezet door het digitaal en schriftelijk vergaderen mogelijk te maken in de algemene vergadering, bestuursorgaan en dagelijks bestuur (Art. 9:9, 9:14/1 en 9:16/1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen).

Een verdere digitalisering van overheidsprocessen en -documenten leidt ertoe dat vzw’s zich meer kunnen focussen op hun kernactiviteiten. Ze kunnen de werking van hun vereniging efficiënter maken en de impact van hun activiteiten vergroten. Bovendien is digitalisering op die manier ook een échte ondersteuning voor de vele bestuurders die actief zijn in vzw’s en hun mandaat heel vaak vrijwillig uitoefenen.

Knelpunten van de voorstel van resolutie betreffende het stimuleren van de digitalisering voor verenigingen zonder winstoogmerk. (DOC 55 2242/001, 8 oktober 2021)

Concreet vraagt de resolutie om verder werk te maken van de digitalisering voor vzw’s met de volgende voorstellen :

  • Veralgemeende digitale neerleggingsplicht voor jaarrekeningen bij de NBB
  • Elektronisch neerleggen van de wijzigingsakten in het portaal e-griffie
  • Vereenvoudiging en digitalisering aangifte patrimoniumtaks
  • Digitale bevestiging van de aangifte rechtspersonenbelasting
  • Automatisch aanvullen UBO-register en vereenvoudigde procedure
  • ​​​Invoeren van een uniek loket
  • ​​Digitalisering van het proces i.v.m. grens- overschrijdende omzetting naar een vereniging met rechtspersoonlijkheid
  • Onderzoeken hoe andere aangiftes kunnen opgenomen worden in het uniek loket
  • Digitale aangifte datalek

Bron: De Kamer, DOC 55 2242/001, 8 oktober 2021






Mots clés

Articles recommandés

Tarieven 2025 neerlegging ?

Publicatiekosten bij de Nationale Bank van België: update vanaf 1 januari 2025

CSRD-lexicon