Werknemers verwachten ook meer betrokken te worden, nu ze ook Spotify en Netflix gewoon zijn
37,7% van de Europese bedrijven maakt melding van een hoog niveau van digitale maturiteit van hr
“Het is normaal dat hr eerst focust op het digitaliseren van de operationele processen om zo de handen vrij te krijgen voor prioritaire People-projecten, zoals rekruteren en behouden en het welzijn van hun medewerkers. Het is ook net dankzij de digitalisering van deze operationele processen dat je in real time de juiste data én rapportering kan garanderen die je nodig hebt voor die People-projecten. Maar het wordt pas echt interessant als je bij het digitaliseren van je operationele processen meteen ook je medewerkers betrekt zodat zij data kunnen valideren of voeden. Zo heb je één unieke bron van rapportering, met een ‘refresh’ elke maand, dankzij de integratie met de lokale loonverwerkingen,” weet Mieke Guns, Solution Marketeer van SD Worx.
Als we kijken naar welk type technologie bedrijven in 2021 gebruiken bij hun digitale transformatie, is er één duidelijke conclusie: hr tech onder de vorm van beheerssystemen is vandaag de standaard. Dit is het meest het geval in het Verenigd Koninkrijk (met 39% van de bedrijven). Anderzijds biedt minder dan een op vijf Europese bedrijven tools waarmee werknemers eigenhandig hun hr-ervaring verbeteren (denk aan selfservicesystemen, platformen voor werknemerservaring (EX) en AI-gestuurde digitale assistenten.
Ierland en Polen scoren dan weer het hoogst op het gebied van selfservice. Duitsland en Oostenrijk scoren het hoogst als het gaat om het gebruik van gegevens en analyses van werkgevers. Een platform voor werknemerservaring en AI-assistenten (geautomatiseerde chats, enz.) is nog niet meteen gangbaar. Minder dan 1 op de 10 bedrijven gebruikt dit soort systemen.
"Wie de werknemerservaring centraal voor ogen houdt bij het digitaliseren van hr, grijpt nieuwe kansen om connectie te maken met medewerkers ",zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx. "Er bestaat technologie die samenwerking rond hr mogelijk maakt. Zo combineer je de twee werelden tot een win-win. De medewerkers worden betrokken en hun ervaring verbetert als het platform gebruiksvriendelijk is opgevat. Hr krijgt de zekerheid dat alle personeelsgegevens correct zijn, aangezien de kern of core hr gebaseerd is op het payrollsysteem. Zo laat de internationale core hr-oplossing ‘SD Worx People’ zelfs managers, werknemers en hr-professionals in meerdere landen efficiënt samen werken rond hr, gestuurd door selfserviceworkflows. Wie in zijn vrije tijd Spotify en Netflix gewoon is, vindt die technische mogelijkheden heel normaal. Werknemers verwachten steeds meer van hr, maar ook dat ze meer betrokken worden.”
Bron : SD Worx, Oktober 2021