Inkomen uit samenwerkingsplatforms: let op, je staat onder de radar!

De digitalisering van de economie heeft de manier waarop goederen en diensten worden uitgewisseld getransformeerd, met name via digitale platforms zoals Airbnb, Booking.com, Vinted en anderen. In het licht van deze ontwikkeling hebben de Europese belastingautoriteiten hun regelgevingskader versterkt met de invoering van DAC7, een richtlijn die tot doel heeft de transparantie en fiscale samenwerking tussen de lidstaten van de Europese Unie te verbeteren.


Wat is DAC7?

DAC7 (of Richtlijn 2021/514 van de Raad) wijzigt de richtlijn 2011/16/EU betreffende administratieve samenwerking op belastinggebied. Deze richtlijn, aangenomen op 22 maart 2021, beantwoordt aan de noodzaak om de inkomsten die via digitale platforms worden gegenereerd te reguleren, aangezien deze alomtegenwoordig zijn in de moderne economie. Het belangrijkste doel van DAC7 is het vergemakkelijken van de fiscale controle van inkomsten verkregen via deze platforms door hen te verplichten een reeks informatie aan de belastingautoriteiten door te geven.

DAC7 verplicht digitale platforms om gedetailleerde informatie over de door hun gebruikers uitgevoerde transacties te verzamelen en door te geven aan de belastingautoriteiten. Dit omvat uw persoonlijke gegevens en uw transacties. Een van de belangrijkste innovaties van DAC7 is de automatische uitwisseling van deze informatie tussen de lidstaten van de EU. Zo zullen de fiscale gegevens van een Belgische inwoner die een woning in Frankrijk verhuurt via Airbnb worden uitgewisseld tussen België en Frankrijk, waardoor belastingcontroles worden vergemakkelijkt en fraude wordt verminderd. Het is belangrijk op te merken dat betalingssoftware en advertentiewebsites die alleen gegevens opsommen en gebruikers doorverwijzen naar andere platforms, niet onder deze meldingsverplichting vallen.


Drempels en meldingsverplichtingen

Om onder de DAC7-regelgeving te vallen, moeten platforms transacties melden wanneer een verkoper meer dan 30 verkooptransacties van goederen heeft gefaciliteerd via het platform of wanneer de transactiebedragen meer dan 2.000 euro bedragen in een kalenderjaar. Wist u bijvoorbeeld dat Vinted zijn eerste aangifte uiterlijk op 31 januari 2024 heeft gedaan? Regelmatige verkopers zullen dus snel de implicaties van deze nieuwe vereisten kennen.


Regeling voor de deeleconomie

Inkomsten uit de deeleconomie kunnen, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, in aanmerking komen voor een gunstig fiscaal regime: de inkomsten moeten lager zijn dan 7.170 euro per jaar, de diensten moeten worden verleend tussen particulieren buiten elke professionele activiteit en de inkomsten moeten worden ontvangen via goedgekeurde platforms.

Echter, veel grote platforms hebben deze goedkeuring nog niet aangevraagd, wat betekent dat de via deze platforms ontvangen inkomsten niet kunnen profiteren van dit regime.


Gevolgen voor Belgische belastingbetalers

De Belgische belastingdienst zal nu beschikken over een uitgebreide database met transacties die via digitale platforms zijn uitgevoerd. De ontvangen informatie zal worden vergeleken met de belastingaangiften van belastingbetalers, waardoor eenvoudig kan worden gecontroleerd of de huurinkomsten correct zijn aangegeven. De belastingcontroles, die al zijn geïntensiveerd met de CRS/FATCA-regelingen, zullen verder toenemen met de toepassing van DAC7. De belastingplichtige zal ook beseffen dat de belastingcode nu een verlenging van de aanslagtermijn met 24 maanden voorziet zodra de fiscus informatie uit het buitenland ontvangt die niet in een aangifte is opgenomen. Evenzo, als de administratie de opzet van ‘fraude’ aanneemt, kan zij een belastingverhoging van 50% (in plaats van 10%) overwegen.


Risico’s van herkwalificatie als beroepsinkomsten

Na een risicoanalyse kan de administratie kiezen uit drie scenario’s.

  • Scenario 1: Ongebruikelijke verkopen. Dit betreft verkopers die uitzonderlijk de dertig verkopen of de 2.000 euro per jaar overschrijden zonder automatisch te worden belast.
  • Scenario 2: Occasionele niet-professionele verkopen. Deze keer overschrijdt de verkoper regelmatig deze drempels zonder dat het zijn hoofdactiviteit is. Hij zou kunnen worden belast tegen een tarief van 33% als diverse inkomsten.
  • Scenario 3: Hoofdactiviteit. De fiscus concludeert dat de activiteiten op het digitale platform de hoofdactiviteit vormen, de inkomsten zullen worden beschouwd als beroepsinkomsten en belast tegen progressieve tarieven per schijf.


Wist u bijvoorbeeld dat vastgoedverhuur via platforms zoals Airbnb kan worden herkwalificeerd als beroepsinkomsten als ze te frequent worden geacht of vergezeld gaan van extra diensten (bijvoorbeeld, als een Belgische belastingplichtige regelmatig meerdere vastgoedobjecten verhuurt en diensten zoals dagelijkse schoonmaak of ontbijt aanbiedt)? Deze herkwalificatie leidt tot een zwaardere belasting, in lijn met die van beroepsinkomsten, met progressieve tarieven en complexere fiscale verplichtingen.

DAC7 vertegenwoordigt voor de staten een significante vooruitgang in de strijd tegen belastingfraude in het digitale tijdperk. Voor Belgische gebruikers van digitale platforms is het cruciaal om deze nieuwe verplichtingen te begrijpen en hun inkomsten correct aan te geven volgens de drie voorgestelde scenario’s. Wees waakzaam en voldoe aan de nieuwe fiscale vereisten om sancties en fiscale herkwalificaties te vermijden.


Dit artikel is ook verschenen in het speciale dossier over de belastingaangifte 2024 van La Libre Eco.


Mots clés

Articles recommandés