Invloedmarketing heeft de wind in de zeilen

Invloedmarketing is een communicatietechniek die bestaat uit het profiteren van de bekendheid, de uitstraling en de authenticiteit van een influencer om meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid aan een merk te geven, met als uiteindelijke doel de verkoop te verhogen.

Grote groepen gebruiken al vele jaren sterren als ambassadeurs zoals Nicole Kidman (Schweppes), Julia Roberts (Lacôme) en Tiger Woods (Nike).

Deze aanpak is nu zeer populair geworden op Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube en blogs.

Als voorbeeld doet de wereld van e-commerce steeds vaker een beroep op influencers als aanvulling of als alternatief voor de steeds duurder wordende marktplaatsen (Amazon, Ebay, Cdiscount, Bol.com …).

Het zijn niet langer ambassadeurs die aan een merk zijn gewijd, maar opinieleiders, algemeen bekend als, influencers. Zij hebben hun fans (volgers) met wie ze hun ervaringen en meningen over tal van onderwerpen delen. Ze gebruiken hun bekendheid en geloofwaardigheid om dit of dat product aan te bevelen. Geen enkele sector ontkomt aan hen. Zonder uitputtend te zijn, vinden we ze overal, van mode tot schoonheidsproducten, tot voedingssupplementen.

Het zijn gesponsorde personen die worden betaald hetzij financieel, hetzij via gratis producten of andere diverse voordelen. Hierdoor kan hun objectiviteit in twijfel worden getrokken.

Bedrijven werken graag met hen samen omdat ze direct communiceren met hun commerciële doelgroep op sociale netwerken, terwijl traditionele kanalen steeds minder relevant worden, met name voor de sociaaldemografische categorie genaamd Millennials, geboren tussen 1980 en 1994.

De bekendheid van influencers wordt meestal gemeten aan de hand van het aantal volgers, de betrokkenheidsgraad van deze gemeenschap ten opzichte van de publicaties en wat men noemt, de impressiegraad, of het deel van het publiek dat deze publicaties ziet.

Hoe hoger de bekendheid, hoe zichtbaarder de communicatie voor een groter publiek zal zijn. Macro-influencers hebben veel volgers en een hoge betrokkenheidsgraad, wat relevantie en samenhang biedt. Micro-influencers hebben minder volgers, maar worden gewaardeerd om hun authenticiteit en nabijheid.

Afhankelijk van de boodschap die uw bedrijf wil overbrengen, de doelgroep en het budget, zal het beroemdheden, macro-influencers of micro-influencers gebruiken.

De volgende keer zal ik u vertellen hoe u UW ideale influencer kunt identificeren.

Mots clés

Articles recommandés

Nieuw Europees verbod op producten die bijdragen aan ontbossing

Sociale bijdragen op bedrijfswagens en mobiliteitsbudget voor werknemers - Bevindingen die vragen opwerpen…

Economische wetgeving begrijpen en toepassen? Eenvoudiger dankzij de economische guidelines van de FOD Economie