Irritante reclame in uw mailbox?

Spam zorgt voor heel wat problemen. Naast wrevel brengt het ook tijdverlies met zich mee voor consumenten en kosten voor ondernemingen en telecomoperatoren: downloaden van de spammails, lezen, deleten, filtersoftware installeren, ... spam wordt ook beschouwd als een inbreuk op uw privéleven (ongebreidelde en ongevraagde verzameling van e-mailadressen). En vaak bevatten spamberichten illegale inhoud, zoals verboden reclame voor geneesmiddelen of namaak.


Met deze tips voorkomt u spam:


Maar hoe vermijdt u spam?

Om te voorkomen dat uw e-mailadres overspoeld wordt met ongewenste reclame, neemt u best de volgende tips in acht:


  1. Geef uw e-mailadres niet zomaar aan eender wie. Maak daarom een tweede e-mailadres aan voor inschrijvingen op nieuwsbrieven, deelnames aan wedstrijden of forums en om online aankopen te doen.
  2. Als u twijfels hebt over de oorsprong van een e-mail of over de identiteit van de verzender, open de e-mail dan niet, beantwoord hem niet en klik niet op de linken. Open bijgevoegde bestanden zeker niet: sommige ongewenste reclamemails willen u geen product doen kopen, maar willen uw persoonlijke gegevens bemachtigen of uw computer infecteren met een virus.
  3. Geef de e-mailadressen van anderen niet zomaar door aan derden zonder hun toestemming. Zorg ervoor dat de e-mailadressen van uw contactpersonen niet zichtbaar zijn als u een e-mail stuurt naar heel wat personen tegelijk. Zet hun e-mailadressen in blind copy (Bcc/Cci).
  4. Installeer een goed antivirus- en antispamprogramma en voer regelmatig een update uit.


Zit uw mailbox al vol met spam? Wat kunt u er aan doen?

  1. Gebruik een antispam-software die u helpt af te geraken van ongewenste e-mails en nieuwsbrieven.
  2. Is de verzender van de e-mail betrouwbaar en wilt u geen e-mails meer ontvangen van dat bedrijf (bijvoorbeeld de nieuwsbrief van een krant), dan kunt u zich uitschrijven. Maar als u de verzender niet kent en vermoedt dat het om een frauduleuze mail gaat, dan klikt u best niet op “uitschrijven”, maar blokkeert u het e-mailadres: markeer het adres als ‘ongewenste e-mail’ en maak de prullenmand van uw mailbox regelmatig leeg.
  3. Meld de ongewenste e-mails aan ons Meldpunt.


Bron: FOD Economie

Mots clés

Articles recommandés

Waarschuwing: fraudeurs doen zich voor als Safeonweb !!!

Wat te doen met de mailbox van een werknemer die uw organisatie verlaat?