Kapitaalmarktenunie: Commissie komt met nieuwe regels om retailbeleggers in de EU te beschermen en mondiger te maken

De Commissie heeft op 24 mei het pakket retailbeleggingen goedgekeurd, dat ervoor moet zorgen dat bij retailbeleggingen de belangen van de consument centraal staan. Het doel is retailbeleggers (d.w.z. niet-professionele beleggers) in staat te stellen beleggingsbeslissingen te nemen die aan hun behoeften en voorkeuren beantwoorden en ervoor te zorgen dat zij een eerlijke behandeling krijgen en voldoende worden beschermd. Dit zal retailbeleggers meer vertrouwen geven om veilig in hun toekomst te investeren en ten volle te profiteren van de EU-kapitaalmarktenunie.


Achtergrond

Een van de drie sleuteldoelstellingen van de Commissie in het actieplan kapitaalmarktenunie 2020 was de EU nog veiliger te maken als locatie waar burgers op lange termijn kunnen beleggen. Met dat doel voor ogen wordt het pakket van vandaag voorgesteld. Het moet de deelname aan de EU-kapitaalmarkten stimuleren, die traditioneel lager ligt dan in andere landen zoals de Verenigde Staten, ook al ligt de spaarquote in Europa zeer hoog. Het bevorderen van de kapitaalmarktenunie is ook van cruciaal belang om particuliere financiering naar onze economie te kanaliseren en om de groene en de digitale transitie te financieren.

De regels inzake beleggersbescherming zijn momenteel vastgelegd in sectorspecifieke wetgevingsinstrumenten, waaronder MiFID, de PRIIP's-verordening, de icbe-richtlijn, de AIFM-richtlijn, Solvabiliteit II en de IDD. De regels kunnen per financieel instrument verschillen en kunnen inconsistent zijn, wat kan leiden tot verwarring bij retailbeleggers. Tegelijkertijd heeft de digitalisering geleid tot veranderingen in de distributiemodellen en tot nieuwe vormen van marketing voor financiële instrumenten ten behoeve van retailklanten.

De afgelopen drie jaar heeft de Commissie bewijsmateriaal verzameld als basis voor de voorstellen van vandaag, waaronder een diepgaande studie naar de belangrijkste kwesties voor retailbeleggers (informatieverstrekking, advies, inducements, geschiktheid), uitgebreide openbare raadplegingen, verzoeken om advies van de Europese toezichthoudende autoriteiten en vele contacten met belanghebbenden.


Het pakket in detail

Het voorgestelde pakket heeft een brede opzet en heeft betrekking op het gehele beleggingstraject van de consument. Het bestaat uit een richtlijn tot herziening van de bestaande regels van de richtlijn markten voor financiële instrumenten (MiFID II), de richtlijn verzekeringsdistributie (IDD), de richtlijn instelling voor collectieve belegging in effecten (icbe-richtlijn), de richtlijn beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (AIFM-richtlijn) en de richtlijn toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit II), alsook een verordening tot herziening van de verordening inzake verpakte retailbeleggingsproducten en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten (PRIIP's-verordening).

Het pakket omvat ambitieuze en brede maatregelen die het volgende moeten bereiken:

  • Zorgen dat retailbeleggers meer betekenisvolle en gestandaardiseerde informatie krijgen over beleggingsproducten en -diensten door de openbaarmakingsregels aan te passen aan het digitale tijdperk en de groeiende aandacht bij beleggers voor duurzaamheid.
  • Zorgen voor een betere transparantie en vergelijkbaarheid van de kosten door te voorzien in een verplichte standaardpresentatie en -terminologie voor kosten. Daardoor zullen retailbeleggers kunnen rekenen op een gunstige prijs-kwaliteitverhouding van beleggingsproducten.
  • Zorgen dat alle retailklanten ten minste jaarlijks een duidelijk beeld krijgen van de prestaties van hun beleggingsportefeuille.
  • Potentiële belangenconflicten bij de distributie van beleggingsproducten aanpakken door inducements te verbieden voor “execution-only”-verkopen (d.w.z. waarbij geen advies wordt verstrekt) en ervoor zorgen dat financieel advies wordt gegeven in de beste belangen van retailbeleggers. Voor inducements die wel zijn toegestaan, zullen strengere waarborgen gelden en zal meer transparantie moeten worden geboden.
  • Retailbeleggers beschermen tegen misleidende marketingdoor ervoor te zorgen dat financiële tussenpersonen (d.w.z. adviseurs) volledig verantwoordelijk zijn voor het gebruik (en misbruik) van hun marketingcommunicatie, ook wanneer die via sociale media verloopt of via beroemdheden of andere derde partijen die daarvoor worden vergoed of beloond.
  • De beroepskwalificaties van financiële adviseurs op een hoog niveau houden.
  • Consumenten in staat stellen betere financiële beslissingen te nemen, door de lidstaten aan te moedigen nationale maatregelen te nemen die de financiële geletterdheid van burgers kunnen ondersteunen, ongeacht hun leeftijd en hun sociale en educatieve achtergrond.
  • De administratieve lasten verminderen en producten en diensten beter toegankelijk maken voor ervaren retailbeleggers door de criteria om te worden aangemerkt als professionele belegger evenrediger te maken.
  • De samenwerking op het gebied van toezicht verbeteren zodat de nationale bevoegde autoriteiten en de Europese toezichthoudende autoriteiten beter in staat zijn te zorgen voor een correcte, doeltreffende en coherente toepassing van de regels in de hele EU en gezamenlijk de strijd aan te gaan tegen fraude en wanpraktijken.

Het voorgestelde pakket heeft een brede opzet en heeft betrekking op het gehele beleggingstraject van de consument. Het bestaat uit een richtlijn tot herziening van de bestaande regels van de richtlijn markten voor financiële instrumenten (MiFID II), de richtlijn verzekeringsdistributie (IDD), de richtlijn instelling voor collectieve belegging in effecten (icbe-richtlijn), de richtlijn beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (AIFM-richtlijn) en de richtlijn toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit II), alsook een verordening tot herziening van de verordening inzake verpakte retailbeleggingsproducten en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten (PRIIP's-verordening).

Meer informatie

Vragen en antwoorden

Factsheet

Wetgevingsteksten

Bron : Europese Commissie, pers, mei 2023

Mots clés

Articles recommandés

Fiscale behandeling van roerende inkomsten: een onrechtvaardige belasting? Analyse en oplossingen

Dubai’s toenemende aantrekkelijkheid als crypto-vriendelijke bestemming

Economische najaarsprognose 2024: geleidelijk herstel in een ongunstige context