In een steeds meer verbonden wereld verdubbelen cybercriminelen hun creativiteit om internetgebruikers te misleiden. Vandaag willen we je aandacht vestigen op een scam die ons de laatste tijd meermaals werd gemeld en die gericht is op abonnees van het transportnetwerk van De Lijn.
Het scenario
Stel je voor dat je in alle rust je e-mail bekijkt en een bericht tegenkomt dat afkomstig lijkt te zijn van De Lijn (maar het zou ook de MIVB in Brussel kunnen zijn), de operator van je gebruikelijke vervoersnetwerk. De inhoud van het bericht is alarmerend: je abonnement (MOBIBB-kaart) is geblokkeerd en je moet dringend actie ondernemen. Anders riskeer je voorgoed de toegang tot je abonnement te verliezen (zie voorbeeldsweergave hieronder).
Klik niet!
Als je zo'n e-mail ontvangt, blijf dan kalm en klik vooral niet op links! Dit is een phishingpoging om je persoonlijke gegevens en mogelijk je bankgegevens te stelen.
Hoe herken je fraude ?
- Ongerechtvaardigde urgentie: Echte vervoerders zullen nooit dreigen met het blokkeren van je abonnement zonder voorafgaande kennisgeving.
- Verdacht e-mailadres: Controleer het adres van de afzender zorgvuldig. Het zal niet overeenkomen met het officiële adres van De Lijn.
- Verdachte links: Beweeg de muis over de links zonder erop te klikken. De getoonde URL komt niet overeen met de officiële site van De Lijn.
Wat moet je doen als je deze e-mail ontvangt?
- Raak niet in paniek en klik op geen enkele link.
- Verwijder de e-mail onmiddellijk.
- Als je twijfels hebt over de status van je abonnement, neem dan rechtstreeks contact op met De Lijn via hun officiële kanalen (website, telefoonnummer op je abonnementskaart).
- Meld de oplichting via verdacht@safeonweb.be en indien nodig aan De Lijn.
Heb je op een verdachte link geklikt?
- Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
- Geef NOOIT persoonlijke codes door.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
- Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.