Het Belgian Mobility Dashboard is een digitaal platform dat sleutelindicatoren biedt over mobiliteit in België, zoals verkeersopstoppingen, punctualiteit van het spoor, CO2-uitstoot en voertuigregistraties. Dit platform, gelanceerd in januari 2022 door de FEB en FEBIAC, streeft naar een beter begrip van de mobiliteitsgewoonten en -behoeften van burgers en bedrijven.
Een van de belangrijkste indicatoren van het Belgian Mobility Dashboard is de kosten van verkeersopstoppingen, die de economische en sociale impact van files op Belgische wegen meten. Deze kosten worden berekend door rekening te houden met verloren tijd, overmatig brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Volgens het laatste rapport van het Belgian Mobility Dashboard bedragen de kosten van verkeersopstoppingen in België in 2023 5,1 miljard euro, ofwel 1,08% van het BBP. Deze kosten zijn aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2022, toen ze 4,1 miljard euro bedroegen, ofwel 0,8% van het BBP.
Deze stijging is te verklaren door de toename van de lengte van de opstoppingen, die in 2023 gemiddeld 1.400 km per dag bedroegen, tegenover 1.100 km in 2022. Deze toename is gerelateerd aan de heropleving van de economische activiteit en mobiliteit na de Covid-19-pandemie, evenals aan de vele wegwerkzaamheden in het land.
De kosten van verkeersopstoppingen variëren naargelang de regio, de dagen en de uren. De zwaarst getroffen regio is Vlaanderen, met een kost van 3,2 miljard euro, gevolgd door Wallonië met 1,5 miljard euro, en Brussel met 0,4 miljard euro. De drukste dag is vrijdag, met een kost van 1,3 miljard euro, en het drukste uur is 17 uur, met een kost van 0,6 miljard euro.
De kosten van verkeersopstoppingen in België hebben sinds 2021 aanzienlijke schommelingen gekend, afhankelijk van de gezondheidssituatie en de maatregelen om de pandemie te bestrijden. De onderstaande grafiek toont de maandelijkse evolutie van de kosten van verkeersopstoppingen sinds januari 2021.
Er kunnen drie fasen in deze evolutie onderscheiden worden:
De congestiekosten in België zullen naar verwachting hoog blijven in 2024, door economische groei, toenemende mobiliteitsvraag en wegwerkzaamheden. Echter, deze kunnen worden verminderd door maatregelen om het aanbod en de vraag naar vervoer te verbeteren, zoals:
Het Belgian Mobility Dashboard zal de evolutie van de congestiekosten in België blijven volgen, evenals andere mobiliteitsindicatoren, om betrouwbare en actuele informatie te bieden aan beleidsmakers, stakeholders en gebruikers van transport.