In een nieuwe campagne van Febelfin waarschuwt influencer Jonatan Medart voor de gevaren van online beleggingsfraude. Vanuit een luxejacht roept hij zijn volgers al enkele weken op om zijn financieel advies te volgen in een daarvoor aangemaakte Telegramgroep. De belofte? Wie zijn raad opvolgt, zou binnen de kortste keren net zo rijk kunnen worden als hij. Uiteraard is het jacht gehuurd en zijn de beloftes even vals als de tips van de vele oplichters die actief zijn op sociale media. De échte boodschap? Volg je held niet met geld!
Beleggingsfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs je fictieve of waardeloze aandelen of financiële producten aanbieden. Ze contacteren je meestal ongevraagd met een aanbod voor een “fantastische deal die snel en makkelijk geld oplevert”. Op sociale media verschijnen “geweldige aanbiedingen” die aangeprezen worden door ‘finfluencers’ die jou snel en makkelijk geld beloven.
Die finfluencers gaan daarbij inventief te werk. Zo beweren ze over de nodige vergunningen te beschikken en hebben ze meestal een professionele website met geweldige testimonials om je te overtuigen. Op die manier hopen ze je volledige vertrouwen te winnen. In de praktijk loopt het vaak mis. De investeringen die daarop volgen zullen namelijk verlieslatend zijn en je geld terugvragen blijkt onmogelijk, maar in werkelijkheid zijn het de fraudeurs die met je geïnvesteerde geld aan de haal gaan. De cijfers liegen er niet om: in 2023 gaven Belgische consumenten aan meer dan 15.482.000 euro afhandig te zijn gemaakt door frauduleuze tradingplatformen.
Uit een onderzoek van Febelfin blijkt dat 44% van de Belgen in andere financiële producten dan spaarrekeningen beleggen, en het aandeel jonge beleggers bedraagt 31%. Een goede zaak. Wel opmerkelijk is dat 23% van de jonge beleggers in cryptomunten beleggen, terwijl de kennis over deze cryptomunten bij jongeren beduidend laag ligt (42%: geen kennis, 30%: onvoldoende kennis).
Jonge beleggers gaan hun informatie dan ook vaker op sociale media zoeken en kunnen daardoor makkelijker beïnvloed worden door influencers of bekende personen. Zij zijn dus in het bijzonder kwetsbaar voor vals advies. Een kwart van de jongeren zou overwegen om het advies van finfluencers over beleggingsproducten of cryptomunten te volgen. 10% van zij die nog niet beleggen gaf daarenboven aan dat het heel waarschijnlijk is dat ze het zouden volgen, en onder degenen die nu al beleggen loopt dit percentage zelfs op tot 15%.
Zij vormen dus een gemakkelijk doelwit voor oplichters. Het onderzoek toonde bovendien aan dat jongeren meer bereid zijn om grotere risico’s te nemen dan de rest van de bevolking. Kortom: een zeer gevaarlijke cocktail.
Febelfin ontwikkelde in dit kader i.s.m. creative agency Hurae een campagne met de slogan ‘Volg je held niet met geld’. Die is gericht op jongeren die vaak via social media worden benaderd door ‘finfluencers’ of ‘financial guru’s’. Het is een social media campagne waarbij jongeren video’s op Tiktok, Instagram en YouTube te zien krijgen waarin een bekende influencer hen zogezegd overtuigt om deel te nemen aan een besloten groep in Telegram, om zo snel en ‘easy money’ te kunnen verdienen.
In de video’s leidt de influencer een luxeleventje, naar eigen zeggen dankzij allerhande investeringen en beleggingen. Op het einde wordt immers duidelijk dat dit allemaal fake is, en dat je dus altijd op je hoede moet zijn voor dergelijke deals via social media. Voor de Nederlandstalige campagne werd hiervoor een beroep gedaan op Jonatan Medart, en voor de Franstalige versie werd er samengewerkt met Sami Farhat. Zij zijn beiden actief op kanalen zoals TikTok, Instagram en YouTube en hebben samen miljoenen volgers.
Karel Baert, CEO Febelfin: "Op twee weken tijd verzamelden Jonatan en Sami meer dan 500 mensen in de Telegramgroep, mensen die oprechte interesse hadden in de beleggingstips van hun online helden. Het is dus duidelijk hoe makkelijk jongeren te ronselen zijn voor dergelijke praktijken. Met deze campagne hebben we willen inspelen op een thema dat sterk leeft onder de jongeren."
“Twintigers en dertigers lopen even goed in de val. De online fraudeurs zijn bijzonder inventief en gebruiken allerlei, vaak professionele manieren om iemand om de tuin te leiden en het vertrouwen te winnen. Per e-mail of telefoon, via valse advertenties op sociale media, ... Daarom geven we op onze website meteen ook bruikbare tips mee om de oplichters zélf te slim af te zijn.” Jean-Paul Servais, Voorzitter van financieel-toezichthouder FSMA.
Vanaf 18 maart gaat de European Money Week van start. Tijdens die week worden in heel Europa verschillende events rond financiële educatie georganiseerd.
Indien je iets verdachts hebt opgemerkt via social media of slachtoffer werd van beleggingsfraude, neem dan meteen contact op met de FSMA via hun contactformulier.
Bron: Febelfin