in het kader van het ontwikkeling van de thematische 'Beleidopties voor een Belgische duurzame strategie" trekt de site climat.be de bijzonder de aandacht op de financiering van de transitie via financiële instrumenten, zoals de groene staatsobligaties. Stand van zaken met inbegrepen pertinent en regelmatig rapporten.
In de afgelopen jaren heeft de Europese Unie een uitgebreid regelgevend kader voor duurzame financiën (of sustainable finance) uitgewerkt. De implementatie, die meerdere jaren zal duren, stelt aanzienlijke uitdagingen voor Belgische financiële en niet-financiële ondernemingen evenals aan de toezichthouders:
De federale staat is eveneens een financiële actor, aangezien zij verschillende financiële instrumenten beheert. Vanuit deze optiek moet de Staat een voorbeeld stellen en zelf een aantal uitdagingen het hoofd bieden:
Groene lineaire staatsobligaties, ook bekend als green OLO's, zijn financiële instrumenten uitgegeven door de Belgische overheid met als doel publieke projecten met een positieve impact op het klimaat en het milieu te financieren. België beschouwt het als een belangrijk instrument om private investeringen aan te trekken voor groene overheidsuitgaves en zo bij te dragen tot de transformatie van de economie naar een klimaatneutrale, milieuvriendelijkere en veerkrachtigere samenleving.
Er bestaan een reeks regels en criteria voor het identificeren van in aanmerking komende overheidsuitgaven. Deze zijn opgenomen in een kader (framework), een gestructureerde gids die bepaalt hoe een land zijn staatsobligaties zal uitgeven en beheren. Dit raamwerk stelt beleggers in staat beter te begrijpen hoe deze staatsobligaties worden gestructureerd en beheerd, terwijl de transparantie en het vertrouwen in de internationale financiële markten worden bevorderd.
In 2022 werd het Belgische kader voor groene obligaties geactualiseerd om rekening te houden met de nieuwste marktpraktijken. De update van het Belgische kader is in lijn met de Green Bond Principles, houdt rekening met de EU-taxonomie en de gedelegeerde handelingen, alsook met de EU Green Bond Standard. Sinds juli 2022 worden alle groene OLO-uitgiften uitgevoerd binnen het vernieuwde Belgische kader.
Het kader maakt investeringen op vijf belangrijke gebieden mogelijk:
Energie-efficiëntie (inclusief groene gebouwen)
Schoon vervoer
Hernieuwbare energie
Circulaire economie (inclusief afval- en waterbeheer)
Levende hulpbronnen en landgebruik
> 2018 Eerste groene staatsobligatie (OLO86)
Op 8 februari 2018 gaf België haar eerste groene obligatie (OLO 86) uit, initieel ter waarde van € 4,5 miljard over een looptijd van 15 jaar. Deze werd een aantal keer getapt waarbij deze op 31 mei 2023 op 10,63 miljard euro komt. Tapping is een technische term waarbij de uitgifte van de OLO gedurende de looptijd van de obligatie wordt verhoogd.
> 2022: tweede groene staatsobligatie (OLO96)
Op 14 september 2022 gaf de Belgische Staat voor de tweede keer een groene obligatie (OLO 96) uit, opnieuw voor een initieel bedrag van 4,5 miljard euro. Deze nieuwe groene staatsobligaties vervallen op 22 april 2039, waardoor ze een looptijd hebben van bijna 17 jaar. Ook deze OLO werd getapt, waardoor OLO96 tot een uitstaand bedrag van 5,36 miljard euro komt op 31 mei 2023.
Elk jaar worden de groene OLO's onderworpen aan een dubbele rapportage met een toewijzingsrapport en een milieuimpactrapport:
Met de publicatie van deze verslagen toont België haar engagement voor transparantie en efficiëntie van de gefinancierde uitgaven. Dit versterkt het vertrouwen van beleggers in deze obligaties en hun positieve impact op het milieu.
De opmaak van het milieu-impactrapport wordt gecoördineerd door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, in samenwerking met het Agentschap van de Schuld.
In het meest recente impactrapport voor 2023 wordt een schatting gemaakt van de vermindering van de broeikasgasemissies door investeringen in het spoor, door belastingmaatregelen voor schone vervoersmodi en via herbruikbare drankverpakkingen.
Het omvat 5 belangrijke beleggingscategorieën, die 40% van de totale obligatie-uitgifte vertegenwoordigen. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van gegevens kon de milieu-impact slechts voor een deel van de uitgaven worden berekend. De beoordelingricht zich voornamelijk op de gevolgen voor het klimaat en schat de vermindering van de broeikasgasemissies:
Investeringen in het spoor:
Fiscale maatregelen voor schoon vervoer:
Herbruikbare verpakkingen:
In totaal hebben deze uitgaven ter waarde van 590,2 miljoen euro de uitstoot van 425,7 kt CO₂-equivalent vermeden, zoals weergegeven in onderstaande tabel:
Uitgaven | Toegewezen bedragen in 2023 (€ miljoen) | Periode waarop de evaluatie betrekking heeft | Beoordeelde impact | Evaluatie (kt CO₂e) |
---|---|---|---|---|
Subsidies aan de NMBS – Investeringsuitgaven (aankoop van M7) | 173,8 | Impact op de levensduur van M7-treinen (45 jaar) | Vermeden uitstoot van broeikasgassen | 45,32 |
Subsidies aan Infrabel – Investeringsuitgaven (onderhoud van de spoorweginfrastructuur) | 214 | Impact op de levensduur van onderhoudsinvesteringen (40 jaar) | Vermeden uitstoot van broeikasgassen | 172,5 |
Belastingvrijstellingen en -aftrekposten ter bevordering van schoon vervoer – Openbaar vervoer | 130,3 | 2023 | Vermeden uitstoot van broeikasgassen | 91,8 |
Belastingvrijstellingen en -aftrekposten om schoon vervoer te bevorderen – Fietsen | 45,8 | 2023 | Vermeden uitstoot van broeikasgassen | 20,9 |
Verlaging van de verpakkingsbelasting voor het gebruik van individuele herbruikbare drankverpakkingen | 26,3 | 2023 | Vermeden uitstoot van broeikasgassen | 95 |
Vermeden gewonnen materialen (natronloog, zand, kalksteen) | 117 | |||
Vermeden glasverspilling | 4 | |||
Totaal | 590,2 | Equivalent van vermeden broeikasgasemissies: | 425,7 |