Tegen elke crisis kunnen we besluiten te lijden, ons te beklagen of te handelen. De geschiedenis zit vol met successen die te midden van een storm zijn gebouwd.
1) onze zwaktes, onze kwetsbaarheden begrijpen. Sommige bedrijven zijn afhankelijk van een handvol klanten of leveranciers, andere van één enkele bankier die de dienst uitmaakt, weer andere van één alwetende medewerker of gewoon van een beperkt productaanbod.
Welke zwaktes en risico's er ook zijn, het is belangrijk om ze in kaart te brengen. Een eenvoudige matrix met op de ene as de kans op optreden en op de andere as de financiële impact is voldoende. Dit zal u helpen de zaken objectief te bekijken, de risico's te prioriteren en de beste maatregelen te identificeren om ze te verminderen of zelfs te laten verdwijnen.
2) nieuwe economische modellen ontwikkelen, al dan niet gebaseerd op digitale technologieën. We hebben onlangs de opkomst gezien van telewerken, afhaalmaaltijden in de horeca, online medische consultaties, virtuele bezichtigingen van onroerend goed of webinars ter vervanging van trainingen op locatie. Profiteer van deze crisis om uw bedrijfsmodel op een relevante manier te laten evolueren.
3) de organisatie laten evolueren, niet langer op basis van het verleden, maar op basis van de nieuwe strategie. Vereenvoudiging, optimalisatie en impact zijn de sleutelwoorden. Sommige functies zullen verouderd zijn en andere zeer gezocht. De juiste persoon op de juiste plaats in geoptimaliseerde structuren zal steeds kritischer worden, waardoor de beroemde strijd om talenten zal toenemen.
4) Zich heruitvinden om zich duurzaam te onderscheiden van de concurrentie. Dit kan de vorm aannemen van nieuwe producten en diensten, een klantgerichte waardeketen of een lokale sourcing. En waarom niet de kaart van consolidatie of integratie spelen om sterker te staan en toekomstige schokken beter te absorberen.
De kansen zijn er, laten we ze grijpen en aangezien we het verleden niet kunnen veranderen, laten we vooruitgaan!