Accountants kennen het maar al te goed: de stressvolle periode kort voor de btw-deadline. Een plotselinge toestroom van vergeten (en onleesbare) bonnetjes en facturen, een verdwaalde ordner die een ondernemer ergens teruggevonden heeft… En dat niet bij één klant, maar bij alle klanten. Tegelijkertijd.
Er zijn genoeg accountants die al spontaan in de stress schieten bij een terugblik (of vooruitblik) van alwéér zo’n heftige afsluiting van een kwartaal of boekjaar. En terwijl het eigenlijk niet nodig is, zie je dit misschien ook wel een beetje als een noodzakelijk kwaad. Of minstens als iets dat er nu eenmaal bij hoort. Iedere job heeft zo z’n ding, toch?
Begrijpelijk, maar niet nodig. Er zijn namelijk wel wat manieren waarop jij er als accountant voor kan zorgen dat je nooit meer last hebt van de piekdrukte. Wij delen hier alvast (1) van de sleutels voor een stressvrij kwartaal: innoveren. Nog meer manieren ontdekken? Lees ze hier.
Innoveren, het is en blijft een breed begrip. Er valt op elk gebied wel wat te innoveren. Maar voor accountants zijn er 3 soorten innovatie echt onmisbaar. Het gaat hier om:
Samenwerken doe je dagelijks. Maar een van de vele samenwerkingsrelaties waar je business vanaf hangt, is die met je klanten.
Je doet er natuurlijk al alles aan om ervoor te zorgen dat klanten zo tevreden mogelijk zijn(en vooral ook: blijven). Je zorgt ervoor dat ze altijd bij je terecht kunnen en dat je ze bijstaat met raad en daad.
En toch kan deze samenwerking vaak wel wat innovatie gebruiken. Zeker als je de piekdrukte structureel wil verminderen.
Een betere samenwerking met klanten betekent namelijk:
Zo bespaar je tijd, zorg je ervoor dat er een stuk minder miscommunicaties kunnen ontstaan, en hoef je niet steeds dezelfde vragen te stellen of bepaalde documenten opnieuw te verwerken.
Daarnaast betekent een leuker boekhoudproces voor klanten ook dat het niet die ene vervelende taak is, waar de gemiddelde drukke ondernemer eigenlijk echt geen tijd voor (of zin in) heeft. Dus ook het aanleveren is geen issue meer. Hoe je dit in de praktijk kan brengen lees je hier.
Het personeel maakt het kantoor. Maar goed en gekwalificeerd personeel vinden is lastig. En het ziet er niet naar uit dat dit snel gemakkelijker gaat worden.
Innovatie kan ook hier een uitkomst bieden. Automatiseren, robotic accounting, machine learning… Het zijn allemaal ontwikkelingen waardoor medewerkers binnen accountantskantoren meer tijd krijgen. Wat betekent dat het personeel meer tijd en ruimte krijgt om door te groeien. Zo kunnen je bestaande collega’s zich focussen op het ontwikkelen van essentiële competenties waar je anders waarschijnlijk nieuwe medewerkers voor had moeten zoeken.
Iets dat ook hét verschil kan maken voor de piekdrukte. Je hebt immers niet meer mensen nodig, om meer gedaan te krijgen. Je moet alleen de juiste mensen nog effectiever in kunnen te zetten.
We eindigen waar het eigenlijk allemaal begint: technologische innovatie. Technologische innovatie stuwt innovatie binnen je team en maakt een betere samenwerking met klanten mogelijk.
Technologische vooruitgang leidt tot het verminderen van piekdrukte. Accountantskantoren die technologische ontwikkelingen op de juiste manier inzetten,zullen dan ook ontdekken dat ze hiermee enorme stappen zetten.
Digitalisering, het automatiseren van handmatige handelingen, het inzetten van slimme software… De juiste benadering zorgt ervoor dat je voortaan ieder kwartaal fluitend doorkomt.
Deze start inspireert je hopelijk de juiste stappen te zetten naar een stressvrij kwartaal. Maar het fijne over dit onderwerp is natuurlijk nog lang niet verteld. Meer weten over de manieren waarop jouw kantoor kan innoveren én transformeren tot een geoliede machine die nooit meer last van piekdrukte heeft?
Bron: Yuki