• FR
  • NL
  • EN

Schrappen en snoeien om te laten bloeien

Zowat drie jaar geleden maakte de Japanse schrijfster en opruimgoeroe Marie Kondo furore met haar boek ‘The life-changing magic of tidying up”. Ook de Nederlandse vertaling ging onder de titel “Opgeruimd”, vlot over de toonbank. Het boek gaat over de energie die vrijkomt als je jezelf de discipline aankweekt om er altijd voor te zorgen dat je huis schoon en vrij van rommel is.


Het succes van het boek had ook te maken met het feit dat het ook in ondernemerskringen opgang maakte. Want het toepassen van de principes ervan in de werkomgeving leidt tot meer efficiëntie en productiviteit en dus tot betere resultaten.


Ook het coronavirus dwingt ondernemingen vandaag om los te laten. Dat is voor veel ondernemers niet evident. Want loslaten staat voor een stuk gelijk met kiezen en in de perceptie staat dat gelijk met verliezen. Nochtans is loslaten, snoeien en ballast verwijderen noodzakelijk om iets nieuws te kunnen laten groeien. Dat is in de natuur al eeuwen zo. Om de juiste keuzes te maken in wat ondernemingen moeten loslaten, is een duidelijk zicht op de cijfers onontbeerlijk. En om dat inzicht aan te reiken is de accountant onmisbaar.


De Japanse dertiger Marie Kondo noemt zichzelf professional cleaning consultant en vliegt de wereld rond om workshops te geven over hoe haar opruimmethodes huizen veranderen in rustige en inspirerende omgevingen. Het boek van Kondo is een enorme hit en is in een dertigtal verschillende talen al bijna 3 miljoen keer verkocht. Haar eigen Kon-Mari-methode komt er kort door de bocht gezegd op neer dat je alles waar je niet vrolijk van wordt gewoon moet wegdoen en dat wat je wel houdt een vaste plek moet krijgen. Op Instagram zijn daar onder de hashtags #mariekondo en #konmari talrijke voorbeelden van te zien.


Net zoals je je voor kleren, schoenen of boeken moet afvragen of ze je wel nog plezier of een “vonk” bezorgen, kan je dat volgens hen ook doen op bedrijfsniveau. Je kan het toepassen op de manier waarop je met klanten en medewerkers omgaat, op de manier waarop je communiceert en evalueert, op de processen die je hanteert bij het werk en het verdelen van taken en op nog veel meer.

Het komt erop neer te kijken of de zaken die je misschien routinematig doet “omdat je ze altijd zo gedaan hebt” eigenlijk nog wel voldoening schenken. Is dat niet meer het geval dan is het tijd om de zaken anders aan te pakken en om andere horizonten te gaan verkennen. En net zoals je spullen in je huis in categorieën kan onderverdelen, kan je ook de businessaspecten die je onder de Kon-Mari-loep legt, kritisch gaan beoordelen. Een bijkomend pluspunt van deze aanpak is dat je duidelijk in kaart kan brengen wat jou wel energie geeft en dat je dus volop daarop kan focussen. De accountant is de aangewezen persoon om in samenspraak met de bedrijfsleider te beslissen welke aspecten van de bedrijfsvoering weg mogen.


Elke organisatie moet zich vandaag afvragen voor welke toekomst ze wil gaan na de Corona-crisis. De "lockdown"-periode biedt de kans om volgens de principes van Marie Kondo als het ware grote schoonmaak te houden en om in samenspraak met de accountant alles weg te poetsen wat te veel energie kost en eigenlijk niet noodzakelijk is. Zoals de lockdown ons dwingt om online en op afstand te werken, zo kan de grote schoonmaakbedrijven er weer bewust van maken dat dingen loslaten een natuurlijk proces is. Schrappen en snoeien kan pijn doen maar het is soms nodig om ruimte te maken voor iets nieuws, om opnieuw tot bloei te komen. Wie zich te veel vastklampt aan het verleden, heeft onvoldoende plaats voor het heden en voor de toekomst. Nu is de ideale periode om samen met de accountant Marie Kondo-gewijs een grote schoonmaak te houden en een bloeiende toekomst voor te bereiden.


Bron: Linkedin

Mots clés

Articles recommandés

Elektronische facturering, accountants en belastingadviseurs: belangrijke vooruitgang in de aanloop naar 2026!

AI in de accountancy: wat blijft de mens doen?

De Programmawet van 18 juli 2025: bevestiging van het principe van de goede trouw