Fietsen is in opmars, zowel in de stad als op het platteland. Voor alsmaar meer Belgen is de fiets trouwens het belangrijkste vervoermiddel om zich mee naar het werk te begeven. De prijs van een tweewieler en de risico’s op diefstal of pech onderweg moedigen een toenemend aantal fietsers aan om zich te beschermen in geval van problemen.
In 2023 kende de markt van de fietsverzekeringen, alle dekkingen samengenomen, een groei van 30%. Dat blijkt uit een enquête die Assuralia hield onder zijn leden-ondernemingen die fietsverzekeringen aanbieden. In 2022 werd een groei van 40% opgetekend.
Verzekeringsondernemingen die fietsen verzekeren, bieden vier vormen van dekking aan: de waarborg fietsdiefstal, materiële schade, lichamelijke schade van de fietser en bijstand bij pech. Er is een waaier aan producten te vinden, hetzij als globale formule met al deze dekkingen, hetzij als afzonderlijke waarborgen, eventueel te combineren naargelang de behoeften van de verzekeringnemer.
Volgens de enquête die Assuralia in april-mei 2024 hield, bedraagt de gemiddelde schadevergoeding voor materiële schade € 888. Voor een gestolen fiets bedraagt de gemiddelde schadevergoeding € 2.042.
Hoe duurder de fiets, hoe meer dieven erop zullen azen. Van de verschillende beschikbare dekkingen die fietsverzekeringen bieden, is diefstal dan ook de waarborg die het vaakst wordt genomen.
Enkele eenvoudige goede gewoonten kunnen het risico op diefstal beperken of op zijn minst een ontradend effect hebben.
Houd je halt, al is het maar voor enkele minuten, dan is het verstandig het fietskader en zo mogelijk ook het voorwiel vast te maken aan een vast, in de grond bevestigd punt.
De meeste verzekeraars vereisen het gebruik van een door de verzekeringsonderneming goedgekeurd slot om de fiets degelijk te bevestigen en stellen dit zelfs als voorwaarde voor de waarborg fietsdiefstal.
Het slot moet hoog bevestigd worden om het de dieven zo moeilijk mogelijk te maken: hoe verder het slot zich van de grond bevindt, hoe moeilijker het met een zwaar voorwerp kapot te slaan is. Het gebruik van meerdere sloten, aan het stuur en aan het voorwiel bijvoorbeeld, zorgt voor extra beveiliging.
Verder kan het gat van het slot het best naar beneden worden gericht om lockpicking moeilijker te maken.
Eigenaars van elektrische fietsen beperken het risico op diefstal door de batterij van hun fiets te halen en mee te nemen wanneer ze hun fiets ergens stallen.
Tot slot wijzen we nog op verschillende preventieve maatregelen in verband met fietsdiefstallen die de laatste jaren hun intrede deden. Denk aan onverwijderbaar geachte stickers, het graveren van de fiets of registratie van de fiets in een database zodat de gegevens ergens bewaard staan als de fiets toch wordt gestolen.
Behalve op specifieke verzekeringen in het kader van het bezit en gebruik van een gewone of elektrische fiets kunnen fietsers in tal van situaties ook rekenen op de dekking van hun eventuele andere verzekeringen.
Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer een fietser schade aan derden berokkent: de familiale verzekering komt dan tussen. De hospitalisatieverzekering dekt de lichamelijke schade van een fietser die door een val of ongeval gehospitaliseerd moet worden, alsook de kosten van de ambulante zorg in verband met die hospitalisatie. Die bescherming wordt trouwens ook geboden door een persoonlijke ongevallenverzekering, of door de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever als het schadegeval zich onderweg van/naar het werk of tijdens de werkuren voordoet.
De rechtsbijstandsverzekering, ten slotte, helpt fietsers hun belangen te behartigen bij een geschil.