De Europese Unie (EU) heeft onlangs aangekondigd belastingen te zullen heffen op de invoer van 34 automodellen uit China. Deze maatregel is bedoeld om Europese autofabrikanten te beschermen tegen wat wordt gezien als oneerlijke concurrentiepraktijken van bepaalde Chinese fabrikanten.
Volgens de Europese autoriteiten zouden deze auto’s worden verkocht tegen prijzen die lager zijn dan hun productiekosten, een praktijk die bekend staat als “dumping”. De modellen omvatten populaire voertuigen en opkomende merken in Europa.
Voorlopig is deze maatregel tijdelijk. De Europese Commissie heeft een antidumpingonderzoek gestart om vast te stellen of deze praktijken van verkoop onder de kostprijs inderdaad plaatsvinden. Het onderzoek zou ongeveer negen maanden duren. Gedurende deze periode worden voorlopige belastingen geheven op de invoer van deze Chinese auto’s. Als het onderzoek de dumpingpraktijken bevestigt, kunnen de belastingen definitief worden en blijven ze van kracht voor een periode van maximaal vijf jaar.
Maar brengen deze rechten prijsstijgingen met zich mee voor de betrokken modellen? Het lijkt duidelijk dat de fabrikanten deze kosten zullen doorberekenen aan de consumenten. Maar de toekomst zal het leren, want voorlopig, met de rechten die worden gehandhaafd en de hoge voorraden, zijn er nog geen prijsstijgingen gepland. In ieder geval niet voor de meerderheid. Dit is bijvoorbeeld niet aan de orde bij MG en ook niet bij Dacia, die aangeeft dat de belasting al is opgenomen in de laatste tarieven.
Maar dit geldt niet voor iedereen: Tesla heeft zojuist de prijzen van de Model 3 verhoogd. De basisversie is namelijk gestegen van 40.990 euro naar 43.470 euro. Dit is misschien nog maar het begin, want Tesla is van plan de fabriek in Berlijn uit te breiden om weer concurrerend te worden. Maar dit zal natuurlijk enige tijd duren…
Het is opmerkelijk dat sommige Chinese merken niet volledig hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie. De aangevoerde redenen variëren, maar verschillende fabrikanten noemden zorgen over de vertrouwelijkheid van hun financiële en commerciële gegevens. Anderen uitten twijfels over de onpartijdigheid van het onderzoek en vrezen dat de verstrekte informatie onrechtvaardig tegen hen zou worden gebruikt. Dit gebrek aan samenwerking zou de resultaten van het onderzoek voor deze specifieke merken negatief kunnen beïnvloeden.
Het is zeer waarschijnlijk dat China op deze beslissing van Europa zal reageren. De handelsbetrekkingen tussen de EU en China zijn complex en vergeldingsmaatregelen zijn niet ongebruikelijk. China zou kunnen besluiten om eigen belastingen te heffen op Europese producten, met name die gerelateerd aan de automobielsector, of om de toegang tot de Chinese markt voor Europese bedrijven te beperken. Dergelijke acties zouden een escalatie van protectionistische maatregelen van beide kanten kunnen veroorzaken, wat verschillende economische sectoren zou beïnvloeden.
De belasting op de invoer van 34 modellen van Chinese auto’s in Europa markeert een keerpunt in de handelsbetrekkingen tussen de EU en China. Deze maatregel, voorlopig tijdelijk, is bedoeld om de Europese auto-industrie te beschermen tegen als oneerlijk beschouwde praktijken. Als het wordt bevestigd, zal het de prijzen van de betrokken auto’s verhogen en kan het bredere handelsrepercussies veroorzaken. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de toekomst van deze belasting en de handelsbet.