Unifiedpost toont aanhoudende dubbelcijferige groei in het eerste semester van 2022

Consistente omzetstijging en toename van klantenbestand toont momentum voor digitale business

Terhulpen, België – 12 augustus 2022, 07.00 uur CET – De omzet van Unifiedpost Group (Euronext: UPG) (Unifiedpost, de Groep of het Bedrijf) steeg de eerste zes maanden van 2022 met 13,6 % YOY tot € 91,7 miljoen. Deze substantiële stijging was voornamelijk te danken aan de onderliggende dubbelcijferige groei van de recurrente digitale inkomsten (+21,7 %), die de core business vormen van het Bedrijf. Unifiedpost verwacht een verdere groei van meer dan tien procent als gevolg van de versnelde invoering van e-facturatie in heel Europa.

Hoogtepunten

  • Omzet van de Groep steeg met 13,6 % YOY tot € 91,7 miljoen voor H1 2022
  • Recurrente omzet uit digitale verwerking steeg met 21,7 % YOY in H1 2022
  • Inclusief project- en licentieactiviteiten steeg de totale omzet uit digitale verwerking met 17,7 % YOY in H1 2022
  • Sterke groei van het klantenbestand met 14,9 % in H1 vergeleken met eind 2021
  • Tegen H2 2023 cashflow break-even worden krijgt de grootste prioriteit binnen het Bedrijf
  • Veelbelovende nieuwe opportuniteiten voor de Groep met overheidsportalen

In een reactie verklaarde CEO en oprichter Hans Leybaert: "In het eerste semester van 2022 laten we een solide autonome groei zien, in lijn met het budget. De activiteiten van Unifiedpost blijven sterk afhankelijk van de lokale regelgeving inzake e-facturatie. We zien wel een positieve evolutie op de markt, in die zin dat nog meer Europese landen zich engageren om e-facturatie te verplichten in de nabije toekomst. Sommige landen hebben de implementatie dan wel uitgesteld op korte termijn, maar zijn nog steeds goed op weg om e-facturatie wettelijk te gaan verplichten. Bijgevolg is onze potentiële groei momenteel gefocust op de landen waar bedrijven door de stimulans van de regelgevende instanties eerder snel zullen overschakelen op e-facturatie. We kijken uit naar de komende kwartalen. Er zitten dan ook heel wat grote licentieovereenkomsten in de pijplijn. Om onze groei op lange termijn veilig te stellen, bouwen we momenteel ook diverse belangrijke partnerships op. Daarnaast willen we vooral onze cashflow break-even laten draaien."


Recurrente omzet uit digitale verwerking steeg aanzienlijk met 21,7 % in H1 2022

De geconsolideerde groepsomzet in het eerste semester van 2022 steeg met 13,6 % tot € 91,7 miljoen, met name door de autonome omzetgroei uit digitale verwerking (1). Deze kernactiviteit van Unifiedpost was goed voor € 59,3 miljoen, een stijging van 17,7 % YOY, waarvan 13,7 % autonoom. De recurrente digitale omzet, d.w.z. de inkomsten uit de digitale platformen exclusief de project- en licentieactiviteiten, vertoonde een sterke groei van 21,7 % YOY. De niet-recurrente project- en licentieactiviteiten waren goed voor € 3,4 miljoen. De omzet uit de verzendings- & pakketoptimalisatie steeg dan weer stevig met 6,9 % YOY. De recurrente omzet van de Groep blijft hoog met 96,3 % van de totale groepsomzet in de eerste helft van 2022.

Klantenbestand groeide aanzienlijk met 14,9 % in H1 2022

In H1 2022 zag Unifiedpost haar klantenbestand groeien tot 910.845 klanten (+14,9 % ten opzichte van 2021). Het geconsolideerde bedrijfsnetwerk breidde zich uit tot meer dan 1,75 miljoen ondernemingen, wat neerkomt op een geschat aandeel van 6 % van de kmo's in Europa.

Het totale aantal Banqup klanten nam toe tot 68.645 (+93,9 % ten opzichte van eind 2021). De toename van het klantenbestand omvat eveneens de gemigreerde klanten, voornamelijk van de verouderde platformen in de Baltische staten. Rekening houdend met dergelijke gemigreerde gebruikers steeg het aantal Banqup gebruikers met 10.726 in de eerste zes maanden van 2022, onder andere dankzij de bevredigende autonome groei op markten zoals Frankrijk, Servië en de Benelux.

Op de Franse markt ziet Unifiedpost het aantal klanten van JeFacture gestaag toenemen. Het management verwacht een exponentiële toename van het aantal klanten wanneer de deadline voor verplichte B2B e-facturatie nadert.

De totale gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU, average revenue per user) uit de digitale verwerkingsactiviteiten bedraagt € 23 voor Q2 2022. Dat is een kleine daling ten opzichte van Q1 (€ 24,50) en beantwoordt aan de verwachtingen van het management. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze daling het gevolg is van het aanzienlijk grotere aantal nieuwe klanten voor de kmo-activiteiten van Unifiedpost, die een beduidend lagere ARPU laten optekenen. Dit leidt tot een structurele verwatering van het totale ARPU-cijfer, en dat ligt gezien de strategie van het Bedrijf in de lijn der verwachtingen.

Platformschaalbaarheid en nieuwe ecosystemen tonen veelbelovende resultaten

Unifiedpost lanceerde haar Banqup platform met succes verder in 2022. Gezien de versnelde invoering van e-facturatie in heel Europa en de implementatie van de regelgeving op landelijk niveau wordt verwacht dat het platform zal blijven groeien (2). Unifiedpost heeft de uitrol van zijn betaaldiensten dan ook versneld, onder andere door nog meer grote Europese banken met het platform te verbinden. Vandaag zijn 686 banken (PSD2) in 19 landen met het Bedrijf verbonden. De betaalfuncties zijn momenteel in gebruik in acht landen, en dat zullen er tegen eind 2022 naar verwachting 14 worden.

Impact van de macro-economische en geopolitieke situatie

Unifiedpost is niet direct getroffen door de Russische inval in Oekraïne. De Groep heeft geen activiteiten in Oekraïne of Rusland, noch ontwikkelingscentra in deze landen. In alle landen waar de Groep actief is, staat de inflatie echter op een decennialang ongezien hoog niveau.

Markt

De wereld is veranderd. De geopolitieke situatie blijft onzeker en de onderbrekingen in de supplychain houden aan. Dat leidt tot uitdagingen bij bedrijven over de hele wereld, zoals de internationale sancties tegen Rusland, de stijgende energieprijzen, de ongeziene inflatie en de stijgende rente. Omdat bedrijven in deze omstandigheden kostenbesparende maatregelen treffen, is er meer dan ooit nood aan digitale oplossingen zoals e-facturatie. Overheden zien hun tekorten en schulden tegenwoordig steeds verder oplopen. Om hun tekorten terug te dringen, voeren de regeringen de strijd tegen btw-fraude op, onder andere door e-facturatie te verplichten. Binnen de EU wordt het programma 'VAT in Digital Age' (btw in het digitale tijdperk) doorgevoerd, een nieuwe wetgeving om de manier waarop btw wordt gerapporteerd en geïnd aan te passen. Zodra deze wetgeving van kracht wordt, zou dit moeten leiden tot een flinke toename van de (B2B) e-facturatie. Deze toename wordt verwacht tussen 2023 en 2028. 2022 is voor de meeste landen een voorbereidingsjaar. De landen die al een deadline hebben gesteld voor de verplichting van B2B e-facturatie ondervinden enige vertraging in de uitvoering daarvan. Dat is bijvoorbeeld het geval in Polen en Frankrijk. Uit markttrends blijkt bovendien dat de toenemende invoering van B2B-facturatie nauw samenhangt met de deadline voor verplichte e-facturatie. Op deze markten geldt voornamelijk een backend groei. Omdat steeds meer landen e-facturatie verplichten, stijgt ook de vraag van overheden naar e-facturatieportalen. Overheden willen bedrijven een gratis basisportaal voor e-facturatie aanbieden.

Management guidance

Unifiedpost heeft zijn autonome groei onder andere te danken aan een stijgend aantal kmo- en zakelijke klanten en een toenemend gebruik van het platform. De groei blijft stabiel met dubbele cijfers. Een verdere versnelling hangt samen met de deadlines die overheden stellen om e-facturatie te verplichten. Deze baanbrekende veranderingen zijn een uitdaging voor overheden.

Voor Unifiedpost ontstond zo echter een nieuwe opportuniteit: overheidsportalen. Een basisversie van het Unifiedpost platform is de perfecte oplossing voor e-facturatieplatformen van overheden en gateways voor de validatie van de btw-naleving. Unifiedpost verkocht in het verleden al platformlicenties aan overheden. Dankzij de steeds sterkere wettelijke stimulansen kan er nu veel meer omzet worden gegenereerd. Omdat 2022 een overgangsjaar is voor de B2B e-facturatiemarkt, zal de Groep in Q3/Q4 substantiële extra inkomsten genereren dankzij licentieovereenkomsten. Er zitten heel wat licentieovereenkomsten in de pijplijn. Deze deals, indien tijdig gesloten in 2022, zullen de beoogde autonome groei van 25 % mee ondersteunen.

Gezien de gewijzigde zakelijke omstandigheden heeft het Bedrijf besloten om vooral prioriteit te geven aan het bereiken van een break-even cashflow. Het is de bedoeling om de cashflow tegen het tweede semester van 2023 break-even te laten draaien. Alle kosten en investeringen zullen verder worden afgestemd op de ontwikkelingen en de groei van de markt voor B2B e-facturatie. De kosten van de Groep worden ondertussen rechtstreeks en onrechtstreeks beïnvloed door de inflatie. Om die impact tegen te gaan, wil de Groep de verkoopprijzen verhogen.

(1) Vanaf Q2 2022 omvat de autonome groei ook de inkomsten uit alle overgenomen entiteiten.
(2) Een internationaal overzicht en gedetailleerde info over de naleving van de belastingsregels vindt u op https://www.unifiedpost.com/en/crossnet/tax-compliance.

Mots clés

Articles recommandés

Integratie van de vrijwillige praktijkcode betreffende desinformatie in de wet inzake digitale diensten

Betaling van aanvullende bijzondere accijns : tips en tijdlijnen!

De vergrijzing van de bevolking zal de komende 10 jaar versnellen