Wat accountants van de banksector kunnen leren. Of is het net andersom?

Nieuwe digitale banken of Neobanken zoals het Duitse N26 en het Britse Revolut slagen er niet in om door te breken in België. De coronacrisis heeft het digitale en mobiele bankieren wel een enorme boost gegeven. U zou verwachten dat deze online banken van deze situatie hadden kunnen profiteren, maar niets is minder waar.

De traditionele banken investeerden de voorbije jaren fors in een digitale dienstverlening.

Er is nauwelijks nog een verschil in het gebruiksgemak tussen al die verschillende digitale toepassingen. Ook het beperkte aanbod van bankproducten is een zware handicap voor deze fintech-spelers.


Wat zeker ook in crisistijden in het voordeel van de klassieke banken speelde, is dat de Belg de ‘bank van hier’ vertrouwt. Ze hebben een lange traditie, beschikken toch nog altijd over een ruim kantorennet en u kunt communiceren in uw moedertaal.


Ondanks de sterke digitalisering moeten de klassieke banken zich blijven heruitvinden om aan de toenemende klanteneisen te voldoen.

Momenteel woedt er een hevige strijd om het beste klantenplatform, dikwijls met een ruim aanbod van niet-bancaire producten. De laatste tijd vliegen de cashbacks - van banken die kortingsacties met commerciële partners afspreken - u rond de oren. Maar even goed zal u bankdiensten terugvinden op niet-bancaire platformen. Denk maar aan Rabobank die ondernemers, die via bol.com verkopen, de mogelijkheid geeft om snel een lening af te sluiten.


De concurrentiestrijd tussen de Belgische banken is hevig. Maar bekijkt u alles op wereldschaal, dan zouden ze op vlak van digitalisatie beter samenwerken met elkaar. Nu doen ze elk op hun beurt heel zware digitale investeringen, wat de maandelijkse abonnementskost voor de klant doet verhogen.


Maar die handige bankenapps, ik zou ze niet meer kunnen missen. Dus ja, hiervoor wil ik zeker extra betalen. Wat ik wel mis vandaag, is de aandacht van mijn bankkantoor. U kunt er nog wel terecht op afspraak, al dan niet online. Meestal moet u dan ook nog rekening houden met (soms lange) wachttijden. Tegen extra betaling kunt u als ondernemer bij een gekende grootbank beroep doen op een vakexpert. Hij denkt proactief (waar hebben we dat nog gehoord?) met de ondernemer mee, gaat op zoek naar oplossingen, tot zelfs over de grenzen van het bancaire heen. Ja, zo komt hij ook in het vaarwater van de accountant. En zo maak ik dan m’n sprongetje naar de accountancysector.


In heel veel accountantskantoren is de digitale versnelling ondertussen ook ingezet.

Gelukkig moet een accountantskantoor niet zelf de boekhoudsoftware uitvinden. Verschillende softwarehuizen hebben voor de accountant al een mooi aanbod aan digitale toepassingen ontwikkeld. Het komt er dan op aan om de juiste tools samen te brengen. Die tools die uw kantoor efficiënter laten werken en die waarde leveren voor de klant. Als de klant die meerwaarde ervaart, zal hij ook bereid zijn meer te betalen. Die waarde komt op zich niet zozeer van de technologie, wel van de vertaalslag waarmee klanten aan de slag kunnen.


Vroeg of laat komen er ook toepassingen op de markt die een boekhouding van A tot Z gaan kunnen voeren. Zo is er nu al de My-accountant-functie in de Aion Bank-app, in samenwerking met BDO. Een bedreiging? Voor de commodity-diensten wel natuurlijk, maar de waardepropositie van de accountant ligt elders. De vraag is ook of accountantskantoren geïnteresseerd zijn in het type doe-het-zelf-klanten? De complexiteit van onze wetgeving zorgt er bovendien voor dat grote techspelers ons landje links laten liggen. Toch moet de accountancysector aandachtig blijven voor nieuwe ontwikkelingen.


Naast de brede ondernemerskennis blijft de vertrouwensband met de ondernemer de belangrijkste troef voor de accountant. Het persoonlijk contact, dat we in coronatijden zo hard gemist hebben, is meer dan ooit helemaal terug. Dit gekoppeld aan een dosis empathie maakt dat het telefoonnummer van de accountant niet gauw uit het (digitale) adressenboekje van de ondernemer zal verdwijnen.



Mots clés

Articles recommandés

Nieuwe BTW-KETTING: ontdek de concrete impact op de belastingplichtigen!

Europese ministers keuren e-facturatiewet “ViDA” goed

Cop 29 : een akkoord van 300 miljard per jaar, tegen 2035 !!!