Wat als…accountants autoverkopers zouden zijn?

Ook accountantskantoren ontsnappen niet aan innovatietrend !

Autodealers lijken wel een uitstervend ras. Met de verkoop van nieuwe wagens viel al jarenlang nog weinig te verdienen. De winst zat nadien vooral in de onderhoudsbeurten. Die inkomsten dreigen ook grotendeels weg te vallen, nu de trend naar elektrische wagens lijkt ingezet. Deze wagens vereisen immers een pak minder onderhoud.

Ook de autokoper is veranderd. Hij maakt zijn huiswerk nu online en gaat minder vaak in een showroom rondkijken.

Een gevolg hiervan is dat schaalvergroting in de autosector zich opdringt. Zo ziet u grote autogroepen zoals Stellantis (Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep, Peugeot, Opel, Citroën) en grote dealernetwerken, die verschillende automerken groeperen, ontstaan.

De algemene verwachting is dat verkoop van nieuwe auto’s nog verder zal afnemen. Dit komt onder andere ook door de snelle toename van het aantal deelauto's. Hierop gaan automerken en autodealers moeten inspelen en vooral innovatief uit de hoek moeten komen. Zo zou men bijvoorbeeld een aantal nieuwe diensten kunnen ontwikkelen die het autogebruik plezieriger zullen maken.

Door het aantal automerken te bundelen in een showroom zal ook de investering veel zwaarder worden. Om die reden zullen heel wat autodealers afhaken. U moet meer auto’s in de showroom hebben staan. Tel daarbij nog een aantal testwagens, van elk merk afzonderlijk. Wanneer u drie merken gaat verkopen, komt u al snel aan 60 wagens. Een slapend kapitaal. Hoe meer verkochte en te onderhouden wagens een concessie heeft, hoe groter haar investeringscapaciteit. Alleen het onderhoud blijft wel een aandachtspunt, als u weet dat bijvoorbeeld Tesla 80% van de reparaties op afstand afhandelt.

Auto’s zijn rijdende computers geworden. De digitalisatie heeft ook in de autobranche z’n werk gedaan. Daarbij rijst de vraag of het bestaande personeel nog de nodige technische support zal kunnen leveren. Mogelijk kunt u een deel van het personeel omscholen. U zal wel moeten, want dergelijke gespecialiseerde profielen zullen moeilijk te vinden én te betalen zijn.

Personeelsschaarste die we ook in de accountancywereld zien. En zo hebben we weer ons sprongetje gemaakt van koning auto naar de accountant. Twee jaar geleden hielden we trouwens een poll bij accountants over welk merk zij het beste vinden passen bij hun beroep. Range Rover stond op nummer 1, maar dit terzijde.

Ook die andere uitdagingen vinden we in de accountancysector terug: de implementatie van nieuwe software, de kostprijs ervan, de omscholing naar adviseur, de vraag naar nieuwe adviesdiensten.

Daardoor heeft ook de consolidatie in de sector een enorme vaart gekregen.

We zien echter dat de snelheid van de verandering toch veel trager is dan velen laten geloven.

Net zoals er nog een tijdje diesel- of benzineauto’s op onze wegen zullen rondrijden, zullen ook de traditionele accountantskantoren nog een tijdje verder kunnen. Wat niet wil zeggen dat u in de afwachtende houding moet blijven zitten.

Uit een onderzoek van de UHasselt, in opdracht van Xerius, blijkt dat ondernemers het belangrijk vinden dat hun accountant digitaal mee is. Heel veel kantoren zijn momenteel bezig met hun processen en systemen verder te optimaliseren. De meeste kantoren geven aan dat ze willen evolueren naar een echt advieskantoor, waarbij de boekhouder of accountant als copiloot plaats neemt naast de ondernemer.

Op het terrein zien we dat lang niet alle klanten zitten te wachten op een accountant als bijrijder. Althans, nu nog niet. Op zich is dat nog goed nieuws, want zo kunt u rustig in die rol groeien met de klanten die hier wel op zitten te wachten. Vaak is die rol enkel weggelegd voor de zaakvoerder of vennoot van een kantoor.

En net daar wringt het schoentje, want ze zijn de bottleneck voor alles, van het voeren van klantgesprekken, over het managen van personeel tot de volledige (digitale) inrichting van het kantoor.

De kunst bestaat erin om ook een deel van de medewerkers mee te laten groeien naar de nieuwe rol van ondernemerscoach. Vaak betekent dat leren loslaten. Als u hiermee vandaag begint, hebt u nog genoeg tijd om de switch te maken naar het accountantskantoor van de toekomst.

Net zoals de autobranche zal ook de accountancysector verder moeten innoveren. Als de boekhouding niet (meer) het doel is, maar slechts het startpunt, dan is er nog wel wat werk voor de boeg.

Mots clés

Articles recommandés

Vlaamse bedrijven in China: een stralende toekomst of verleden tijd?

Akkoord op het pakket btw in het digitale tijdperk : de knelpunten ..

Wakeup-call voor Europa