De Arbeidsdeal voerde vorig jaar het recht op deconnectie in. Het gaat om het recht om onbereikbaar te zijn waarbij op ondernemingsvlak duidelijke spelregels worden vastgelegd: wanneer moeten oproepen en mails beantwoord worden, hoe gebruik je digitale hulpmiddelen op een gezonde en verantwoorde manier (bv. gebruik van een whatsapp groep in een team), enzovoort.
Katleen Jacobs, expert bij SD Worx vat samen: “In je privétijd hoef je niet te werken en toch zien we dat 4 op 10 werknemers wel eens mails checkt buiten de werkuren, tijdens het weekend of wanneer men ’s avonds in de zetel zit. We zijn daar niet alleen in: ook in andere landen komt dit vaak voor. Dit weten we uit de internationale werknemersbevraging van 18.000 werknemers in 18 landen.”
Hoe kunnen we dat verklaren?
“Voor sommige werknemers werkt het eerder geruststellend als men ook buiten de werkuren mails kan opvolgen en in verbinding blijft met de organisatie. Een recht op connectie dus. Verbondenheid is één van de factoren die zorgt voor werkgeluk en uiteraard zal enkel digitale connectie niet volstaan. Maar zoals zo vaak geldt ook hier dat “one size fits all” niet opgaat. Voor de ene betekent dat een strikte scheiding tussen werk en privé, terwijl de andere zijn mails graag even checkt op de skilift.”
Katleen Jacobs, SD Worx besluit: “Het is belangrijk dat er op ondernemingsvlak een duidelijk kader bestaat waarbinnen werknemers zelf kunnen bewegen.”
In 2024 gaat SD Worx dieper in op wat Belgische bedienden verstaan onder flexibiliteit:
Glijdende werktijden: de mogelijkheid om start- en eindtijden binnen een bepaald bereik te kiezen. Zeventig procent van de Belgische bedienden geeft aan interesse te hebben. Vandaag zegt al de helft (52%) van de Belgische bedienden dit daadwerkelijk te ervaren. Enkel Finland, Oostenrijk en Duitsland scoren hier hoger.
Flexibele dagindeling; de mogelijkheid om precies te bepalen wanneer je werkt, wanneer je pauzes neemt, enzovoort. Ongeveer de helft van de bedienden kent dit.
Flexibele werkschema’s of -roosters: de mogelijkheid om verschillende werkschema's of -roosters te kiezen. 67% van de Belgische bedienden heeft interesse, t.o.v. 45% die ditnu al ervaart.
“Nu al geniet de helft van de bedienden van de nodige flexibiliteit in hun werkuren en -dagen, een aantal dat naar verwachting nog zal stijgen. Dit maakt het voor organisaties uitdagender om een evenwicht te vinden tussen het betrokken houden van werknemers en het voorkomen van overbelasting”, zegt Gille Sebrechts, CEO van Protime. “Duidelijke richtlijnen over bereikbaarheid buiten de werktijd kunnen helpen bij het bevorderen van een gezonde werkcultuur, evenals tijdregistratietools die inzicht geven in de werktijd en hoe deze het best kan worden benut door de werknemers.”