De overstap naar een digitale boekhouding heeft zowel voor u als uw klant grote voordelen: het levert flinke besparingen op en biedt inzicht in de actuele cijfers. Maar voordat u hier beiden de vruchten van kunt plukken, is er werk aan de winkel. Om de transitie te laten slagen, moeten ook uw klanten over op een digitale boekhouding. Daar kunt u ze een handje bij helpen. Volg deze vier stappen.
1. Leer uw klanten hoe zij hun documenten digitaal aanleveren
De overstap naar een digitale boekhouding betekent voor uw klanten dat zij hun stukken, op een uniforme manier, digitaal aan moeten leveren. Niet via losse spreadsheets of e-mails, maar met een aanlevertool die geïntegreerd is in uw systeem. Voor sommige klanten is dit een hele omslag. Het is daarom belangrijk dat u en uw medewerkers hen hierbij begeleiden.
Kosten en baten
Het begeleiden van uw klanten kost tijd, maar deze investering loont. Als uw klanten allemaal overgestapt zijn op het nieuwe boekhoudpakket, hoeft u immers nog maar kennis te onderhouden van één type software.
2. Kijk kritisch naar uw prijsmodel
Een nieuwe werkwijze kan een goede aanleiding zijn om nog eens goed naar uw prijzen te kijken. Steeds meer ondernemers willen een vaste prijs voor administratieve dienstverlening. Bij een vaste prijs gaat het niet om de laagste prijs, maar om voorspelbaarheid en inzicht voor de klant. Als bonus creëert u zekerheid over uw inkomsten.
3. Maak duidelijke afspraken
Er zijn diverse prijsmodellen mogelijk. Zo kunt u een vast prijsmodel voor administratieve diensten combineren met een variabele component, voor extra hulp bij bijvoorbeeld een overname of financiële planning. Wilt u overstappen op een abonnementsmodel? Maak dan duidelijke afspraken over wat wel en wat niet binnen een abonnementsvorm valt. Daarmee voorkomt u margeverlies en discussies achteraf.
4. Bied relevant advies
“Leuk die vaste prijzen en mooi dat dit via automatisering rendabel kan, maar waar kan ik dan nog op verdienen?” vraagt u zich vast af. Het antwoord is: relevant advies. Als digitale accountant beschikt u over actuele cijfers. En door regelmatig klantgesprekken te voeren, weet u precies waar uw klanten op willen sturen. Daarmee heeft u alle troeven in handen, om uw klant proactief te adviseren. Nog voor de ondernemer beseft dat hij een probleem heeft, heeft u het al verholpen. Zo blijven uw klanten op koers en helpt u hen om hun doelen te behalen. Iets waar zij wel wat extra’s voor over hebben.