Accountants kunnen het optimisme van ondernemers water geven

Eén van de bekendste citaten van de Franse filosoof Voltaire is ongetwijfeld “Il faut cultiver notre jardin”. Of vrij vertaald: in de wereld waarin we leven, die niet de best mogelijke is, moeten wij ons dagelijks inspannen om ervoor te zorgen dat het geen tranendal wordt. We moeten onze planten en groenten water geven zodat we uiteindelijk ook kunnen oogsten wat we gezaaid hebben. In de onzekere periode die we vandaag beleven is het citaat actueler dan ooit. Want we verlangen dan wel koortsachtig naar dat vaccin dat ons zal beschermen tegen het virus, maar we hebben even hard een vaccin nodig dat er ook voor zorgt dat we mentaal niet uit evenwicht geraken. Het goede nieuws is dat dit vaccin in ruime voorraden aanwezig is. Het heet OPTIMISME en ik ben ervan overtuigd dat accountants bij uitstek de aangewezen personen zijn om het aan hun klanten, de ondernemers, toe te dienen.


In mijn boek dat binnenkort verschijnt onder de titel “Accountants: superhelden van de toekomst” schrijf ik onder meer hoe belangrijk het voor accountants is om in te zetten op menselijkheid. Die menselijkheid vertaalt zich ook in een permanente rol als sparring partner, klankbord en schouder om op uit te huilen voor de ondernemers.


Omdat optimisme voor ondernemers een cruciale waarde is, kunnen accountants zich de dag van vandaag meer dan ooit ontpoppen tot de partners op wie ondernemers kunnen rekenen om de planten van het optimisme water te geven.


De afgelopen twintig jaar heb ik bij Syneton kunnen vaststellen dat de accountantskantoren waarvan de zaakvoerder optimisme uitstraalt het meest floreren. Een positieve gemoedstoestand is immers een sterke basis om te kunnen omgaan met de hobbels in het parcours die iedereen zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak te verwerken krijgt.


Als het (te) hard waait, gaan optimisten geen muren bouwen om de wind tegen te houden maar windmolens om meer wind in de zeilen te krijgen. Als co-piloot van de ondernemers zijn de accountants er om hun klanten te ontzorgen, te ondersteunen, te versterken en te vormen. Dat ondersteunen en versterken betekent ook : hoop geven. Dat heb ik bij Syneton ook altijd gedaan voor onze klanten en dat probeer ik ook te doen in mijn te verschijnen boek.


Betekent dit dat accountants moeilijkheden moeten ontkennen? Neen ! Natuurlijk niet. Ze mogen de werkelijkheid niet uit de weg gaan. Slechte cijfers zijn slechte cijfers. Maar dat betekent niet dat ze er niet op kunnen wijzen dat het glas wellicht toch nog altijd eerder halfvol dan halfleeg is.


Accountants kunnen hun meerwaarde echt bewijzen door die uitspraak ook concreet gestalte te geven met innovatieve creativiteit en met adviezen die ervoor zorgen dat het glas nog voller wordt, zodat ook hun klanten weer doorzettingsvermogen en verbeeldingskracht winnen. Bij Syneton heb ik aan den lijve ondervonden dat positief denken over de toekomst ook daadwerkelijk kan leiden tot het opruimen van moeilijke obstakels.


Het is mijn volle overtuiging dat het echt mogelijk is om angst tegen te gaan met positief tegengif. Niets doen of problemen ontkennen of ontvluchten levert niets op. Frustraties en wroeging over wat had kunnen zijn, zuigen energie weg, nemen mentale ruimte in en leiden tot een negatieve spiraal.


Daarom loont het voor accountants de moeite om de kiemen van het optimisme die we als mens allemaal in ons hebben, te blijven voeden. Het zal hen ook helpen om zich te blijven onderscheiden en klanten te winnen. Want iedereen heeft ooit behoefte aan een schouderklopje, een ietwat rozere bril en een vleugje hoop. Denk hierbij even aan onze nieuwslezer Martine Tanghe die deze week afscheid nam met 5 eenvoudige woorden: "Hou vol, het komt goed!"


Bron: Linkedin

Mots clés